MENÜ
2024. május 2.
Zsigmond
Hagyományos síneken is közlekedhetnek a maglev vonatok

Hagyományos síneken is közlekedhetnek a maglev vonatok

raketa.hu/ BOBÁK ZSÓFIA

A technológia a nagysebességű maglev vonatoknál használt mágneses levitációra épül.

Egy lengyel cég tesztelte, hogy a mágneses levitációval működő vonatok hagyományos pályán is tudnak-e közlekedni, persze az ehhez szükséges berendezések integrálása után.
A Nevomo cég célja, hogy azt az egyre növekvő időt, amit jelenleg a napi ingázással töltenek az emberek, jelentősen lecsökkentse, ennek érdekében pedig többféle vasúti fejlesztésen is dolgoznak: rövidebb távon a mágneses levitációval működő vonatokat, hosszabb távon hyperloopot terveznek létrehozni. Mindkét újítás a vonatokkal (vagy a hyperloop esetében vonathoz hasonló járművekkel) való közeledés gyorsítását szolgálja, hogy a városok közötti utazás ne órák, hanem inkább percek kérdése legyen csak.

A cég által fejlesztett MagRail technológia a nagysebességű maglev vonatoknál használt mágneses levitációra épül, ami lehetővé teszi, hogy a járművek kerekei a sínektől elemelkedve, súrlódás nélkül haladjanak, ezzel tehermentesítve a vonatot és növelve a sebességet. A Nevomo maglev vonatjai a hagyományos vasúti infrastruktúra felhasználásával is tudnak működni egy szeptember elején megtartott teszt demonstrációja szerint, amit a lengyelországi Nowa Sarzyna városánál található tesztpályán végeztek el. A próba alatt a 700 méteres út során a 2 tonnás, 6 méter hosszú tesztkocsi 11 másodperc alatt elérte a 100 kilométeres sebességet és 70 km/h-ás tempónál kezdett felemelkedni a sínekről.