MENÜ
2024. június 16.
Jusztin
Petíció a vakító fényszórók ellen

Petíció a vakító fényszórók ellen

totalcar.hu / GULÁCSI BENCE

Az autók világítástechnológiája látványos evolúción ment keresztül az elmúlt évtizedek során.

Egy főútvonalon haladok, éjszaka van. Szemből jön egy autó reflektorral, a szemem majd kiég. Rávillogok, hogy kapcsolja le, mire ő visszavillog, és kiderül: ez csak a tompított fény. Ismerős a szituáció? A dolog korábban csak elvétve esett meg, de manapság mintha minden második autó reflektorral jönne.

Először azt hittem, talán csak képzelődöm, vagy az én szemem túl érzékeny az erős fényre, de hamar kiderült: rengeteg sorstársam van, a modern kor vakító fényszórói pedig évente balesetek százaiért és tucatnyi halálesetért felelősek.

Tényleg valós a probléma?

A számok alapján mindenképp. 2014-ben csak az Egyesült Királyság területén 250 kisebb, 70 súlyosabb és 10 halálos kimenetelű közúti baleset történt, melyeket legalább részben a modern fényszórók vakító fénye okozott. Ráadásul egyértelműen romló tendenciáról beszélünk: 2010-ben még 11 százalékkal kevesebb volt a hasonló eset. Egy 14 ezer autós részvételével készült amerikai közvéleménykutatás során a válaszadók 70%-a számolt be arról, hogy találkozott már az utakon a vakító fényszórók problémájával, kétharmaduk pedig szigorú szabályozásokat is bevezetne a helyzet javítása érdekében.

Az RAC nevű, európai kockázatértékelő bizottság 2019-es kutatása még drámaibb eredményeket hozott: ebben a résztvevők 91 százaléka válaszolta, hogy egyes autók fényszórói túlságosan fényesek, 70 százalék szerint pedig ez baleseti kockázatot is jelent. Mindez Magyarországon sem ismeretlen: több budapesti optikai üzletet is megkérdeztünk, melyek egyöntetűen azt válaszolták: rendszeresen fordulnak hozzájuk autóvezetők azzal, hogy éjszakai vezetés során elvakítja őket a többi autó fénye. Az egyik üzlet munkatársa egyenesen tömegesnek nevezte a problémát, mely szinte mindenkit érint, aki vezet.

Kérdéseinkkel megkerestünk egy jelenleg is aktívan vezető, nyugalmazott szemészfőorvost is, aki elmondta: a jelenséget ő maga is rendszeresen tapasztalja, és már 15 évvel ezelőtt is fordultak hozzá páciensek ez ügyben.

A probléma ráadásul nem minden korosztályt érint egyformán. Egy RoSPA (Royal Society for the Prevention of Accidents) nevű brit baleset-megelőzési segélyszervezet szerint az öregedéssel a szem alkalmazkodóképessége is romlik, ennek pedig jelentős következményei vannak. Amíg egy 15 éves, egészséges ember látása egyetlen másodperc alatt kitisztul vakító fény után, 65 évesen mindez akár kilenc másodpercet is igénybe vehet. Egy idősebb sofőr tehát ennyi ideig szinte vakon, vagy legalábbis erősen korlátozott látással vezet minden egyes alkalommal, ha egy másik autós a szemébe világít.

Mindennek tükrében egyértelmű, hogy nagyon is valós problémáról beszélünk, mellyel kapcsolatban évek óta jelennek meg újságcikkek és tanulmányok, sőt, jelenleg is fut a vakító fényszórók betiltását követelő petíció, melyet már több mint 37 ezren írtak alá.

Az okok összetettek, de egyértelműek

Az autók világítástechnológiája látványos evolúción ment keresztül az elmúlt évtizedek során. Sokáig a halogén fényszórók uralták az utakat, melyek azonban csak ritkán, hibás beállítás esetén vakítottak. A kilencvenes években aztán megjelentek a jelentősen erősebb, kékes fényű HID, vagy más néven xenon lámpák, majd a 2010-es évektől kezdve a LED fényszórók váltak uralkodóvá, kedvezőbb áruk, kompakt méretük és csekély áramfelvételük miatt. Ezek az új megoldások azonban több szempontból nagyobb megpróbáltatásokat okoznak a szemünknek.

Egyrészről ott a fényerő kérdése. Egy hagyományos halogén fényszóró 1000-1500 lumen előállítására képes, miközben egy HID vagy LED megoldás esetében az érték 3000-4000 lumen is lehet. Ez a három-négyszeres különbség önmagában is drasztikus, de a dolog itt még nem ér véget.

Az emberi szem elsősorban a vörös fényhez és annak különböző árnyalataihoz alkalmazkodott az evolúció során. Daniel Stern, a Driving Vision News autós világítástechnológiai szaklap igazgatója a The New York Timesnak elmondta: a HID és LED technológiák a halogén izzókhoz képest hidegebb színhőmérsékletű, kékes fényt bocsátanak ki. Ez az emberi szemet sokkal jobban megterheli, fárasztja, így erős diszkomfort érzetet okoz. Dr. Peter Heilig, a bécsi egyetem szemészprofesszora szerint ez a vakító hatás fájdalomszerű érzetet válthat ki, mely a szem reflexszerű becsukását eredményezheti - ez pedig nyilvánvalóan veszélyes lehet.

További probléma a LED fényszórók kompakt mérete. A régebbi típusú halogén lámpatestetek jóval nagyobb méretűek voltak modern társaiknál, így az amúgy is kevesebb fényt nagyobb felületen bocsájtották ki. A LED fényszórók viszont kisebb felületen adnak le sokkal több fényt, ez pedig erősíti a vakító hatást.

Nem csak a modern fényszórók hibásak

Az egyre erősebb és kellemetlenebb fényű modern lámpák azonban csak egy részét adják a problémának. Az RAC munkatársa, Rod Dennis a Telegraph-nak úgy nyilatkozott: "régen, mikor még mindenki halogén lámpákat használt, nem volt különösebben nagy variáció az autók méreteit illetően. Anno nyugodtan vezethetted a Golfodat, hiszen minden más autó is hasonló magasságú volt. Most viszont az SUV-k magasra helyezett lámpái sokkal jobban elvakíthatják az alacsonyabb autók sofőrjeit."

A fényszórók fényerején és színhőmérsékletén kívül tehát fontos faktor azok elhelyezkedése is, a problémát pedig ezen a téren is a sokat kritizált hobbiterepjárók és az egyéb magasépítésű típusok okozzák. Az általunk megkeresett nyugalmazott szemészfőorvos azt is hozzátette: meglátása szerint elsősorban nem is a modern fényszórók tulajdonságaival, hanem a felelőtlen beállításukkal van a gond. Szerinte amióta az autókban elterjedt a fényszóró magasságállítás lehetősége, nagyon sokan csak a legmagasabb fokozatot használják, mert ez világít a legmesszebb. Közben viszont nem veszik figyelembe a többi autósnak okozott kellemetlenséget.

Lehetséges megoldások

A problémával szemben kétféle gyártói magatartás tapasztalható. Az első esetében a vállalatok a xenon és LED fényszórók előnyeit emelik ki a hátrányaikkal szemben. Érvelésük szerint mivel ezek jobban beláthatóvá teszik az utat, sokkal biztonságosabbak, és összességében több balesetet előznek meg, mint amennyit okoznak. Miközben ez a megállapítás üres utakon nehezen támadható, forgalmasabb szakaszokon a válasz már árnyaltabb lehet.

Más gyártók már felismerték a problémát, és részben emiatt születtek meg az adaptív illetve mátrix fényszórók. Ezek lényege, hogy az autó felismeri az úton közlekedő más járműveket, a lámpák fényerejét és a fénysugár formáját pedig a körülményeknek megfelelően állítja. A fejlettebb megoldások arra is képesek, hogy a többi autó helyén sötétebb sávokat hozzanak létre, így azok sofőrjeit nem vakítja a fény. Az elmélet legalábbis ez.

A probléma, hogy az adaptív fényszóró manapság is sokszor költséges extra, nem széria tartozék, ráadásul valós körülmények között számos ilyen megoldás egyszerűen nem teljesít olyan jól, mint a laboratóriumban. A GEM Motoring Assist technikai tanácsadója, Rob Marshall szerint az ilyen rendszereknek időre van szükségük, mire reagálnak, így hamarabb elvakíthatják a szembejövőt, minthogy az automatika állítana fényszórón. Persze a technológia folyamatosan fejlődik, a szerkesztőség több tagja is találkozott már kifejezetten okos, gyorsan reagáló és a gyakorlatban is remekül működő adaptív fényszórókkal. Javíthatna tehát a problémán, ha ezeket a légzsákokhoz hasonlóan kötelezővé tennék az autógyártók számára.

Szintén megoldás lehetne, ha szigorúbban szabályoznák a HID és LED fényszórók fényerejét. Ez azonban nem olyan könnyű, mint gondolnánk. Mark Rea, egy amerikai fénytudós arra hívta fel a figyelmet, hogy a fényerő mérésére használt mértékegység, a lumen becsapós lehet. Rea egy 2015-ös tanulmányában arról ír, a lumen mérés jobban figyelembe veszi a fény vörös tartományait, mint a kékes árnyalatokat. Ez ahhoz vezet, hogy egy erősebb, kékes fényforrást - mint amilyenek a HID és LED fényszórók - kevesebb lumen fényerejűnek mérhetünk, mint egy gyengébb, de vörösebb árnyalatú másikat.

A legdrasztikusabb megoldás természetesen a HID és LED fényszórók betiltása, és a halogén felélesztése lenne, ám ez nyilvánvaló technológiai visszalépést jelentene. Ráadásul elvesztenénk a modernebb megoldások nyújtotta előnyöket is.

Szintén opciót jelenthetnek a vezetéshez kitalált speciális szemüvegek, melyek tompítják a beeső fényt és színezetüknek hála erősítik a kontúrokat, ám ezek hasznosságáról megoszlik a szakértők véleménye.