Tam_Bau
MENÜ
2024. június 25.
Vilmos
Kérdéses az e-autók jövője és vele az akkugyáraké

Kérdéses az e-autók jövője és vele az akkugyáraké

SZAJKI BÁLINT / 24.HU

A kormány húzóágazatnak szánta a gyengélkedő szektort.

Az iváncsai akkumulátorgyárat üzemeltető dél-koreai anyavállalat legutóbbi negyedéves jelentése már jelezte a nehézségeket az akkumulátoriparban, írja a Portfolio. Az SK On Hungary Kft. magyarázata a mostani több száz fős leépítésre egybevág a dél-koreai anyacég által jelzett gondokkal, a részvényesi tájékoztatón elhangzottakkal, amelyek szerint az egyébként is veszteséges cellaüzletágat visszeső európai kereslet sújtja, ami főleg Magyarországon csapódhat le.

Az e-autós vásárlási támogatások csökkenése miatt az autógyártók a világszerte csökkentették az elektromos járművek gyártását, főként Európában estek vissza az akkumulátor-megrendelések a járműipari szereplőknél, de az SK On helyzetét nehezítheti, hogy a szintén Magyarországon gyárépítésbe kezdő kínai CATL főként a dél-koreaiak visszaszorulásának köszönhetően bővítette piacát.

A gazdasági portál emlékeztet rá, az S&P Global Rating az anyacég hitelminősítését „bóvliba vágta”, amit pont az akkumulátoripari részleg gyenge teljesítményével indokolt, jelezte, hogy 2024-ben csak mérsékelt javulást vár, ami rossz hír a magyar gazdaságnak is, mivel már a hazai ipari teljesítményen is nyomot hagyott az elmúlt időben húzóágazatnak várt akkumulátorgyártás szenvedése.

609 vendégmunkást küldtek el

A gazdasági portál az Opten adatai alapján azt írta, hogy 2938-an dolgoztak március végén az Iváncsán is akkumulátorgyárat építő cégnél. A cég 609 dolgozót, kizárólag külföldi kölcsönzött munkaerőt küldött el. Azért alkalmaztak vendégmunkásokat, hogy a termelési tervhez igazodva megkönnyítsék a rugalmas munkaerő-gazdálkodást.

Az Iváncsán történtekről Győrffy Dóra közgazdász, a Corvinus Egyetem oktatója a Népszavának azt mondta, az elektromos autók iránti kereslet csökkenése ahhoz köthető, hogy kifutottak a vásárlást ösztönző állami támogatások. Ez történt most Európa legnagyobb piacán, Németországban. Szerinte állami támogatás nélkül a vevők drágának találják az elektromos autókat, amelyek így nem versenyképesek a hagyományos autókkal. Győrffy Dóra szerint az akkumulátorgyártásra visszaüt, hogy elmúlt az e-autókkal kapcsolatos vásárlói eufória, feltűntek az e-autózás alternatívái, így mások mellett a hidrogén hajtású személygépkocsik.

Nagy Márton európai akciótervet sürget

A nemzetgazdasági miniszter Bajorországban újra találkozott a német autóipar vezető szereplőivel. A tárca közleménye szerint a Nagy Márton vezette delegáció tárgyalt Gernot Döllnerrel, az Audi vezérigazgatójával, Frank Weberrel, a BMW igazgatósági tagjával és Eckart von Klaedennel, a Mercedes alelnökével.

Az egyeztetéseken a felek egyetértettek abban, hogy az e-autózás jelenti Európa jövőjét, abban meghatározó szerep jut Magyarország és a német autóipar együttműködésének. A magyar miniszter a tárgyalásokon olyan összeurópai akciótervet sürgetett, amely elősegíti, felgyorsítja az elektromos autózás európai térnyerését, a 2035-ös átállás elérését.

Ebben legnagyobb kihívást jelenleg a kapcsolódó infrastruktúra, a töltőhálózat hiányossága jelenti, de a tárgyaláson felvetődött, hogy olyan új, uniós szintű autóvásárlási ösztönző program szükséges, amely egyaránt irányul a gyártókra és a vásárlókra. Nagy Márton azt hangsúlyozta, hogy az új járművek vásárlása mellett a használt e-autók kereskedelmét is célszerű lenne támogatni, többek közt új szabványok kialakításával.