MENÜ
2020. június 7.
Róbert
Tudatos vagy sem?

Tudatos vagy sem?

Takács Zsuzsa • fotó: index.hu

A Black Friday hetében járunk, a virtuális csábítás időszaka következik.

A karácsonyi vásárlási roham meghosszabbítására kitalált fekete péntek már évekkel ezelőtt meghódította hazánkat, ki ne akarna kecsegtető féláras, hatvan-hetven százalékos akciót kifogni? Ilyenkor világszerte irdatlan összegek cserélnek gazdát, termékek, csomagok szelik keresztül-kasul a bolygót. Szóval globális jelenségről van szó, és persze a konzumihletettség sem sajátosan magyar, sőt nem is generációhoz kötött. Évekkel ezelőtt nagyvonalúan legyintettem az internetes akciócunamikra, ma már részese vagyok én is. Ezért nem árt felidéznem a mértékletesség elvét, az akcióláz gyógyszerét, a tudatos vásárlást. Csak azt vegyük, amire tényleg szükségünk van, és azt is érdemes megnézni, hogy mi mennyibe kerül. Erre egyébként külön iparág is épült. Nem tőlem származik a gondolat, de elgondolkodtató: azok spórolnak ilyenkor legtöbbet, akik semmit nem vesznek. Nem felejtem el, amit a Tudatos Vásárlók Egyesülete brit vezetője nyilatkozott évekkel ezelőtt. A szigetországban teljes körű vizsgálatot végeztek a Black Friday keretében értékesített akciós termékekről. Meglepő eredmény született. Tízből hét terméket az év más időszakában olcsóbban lehetett megvenni.