MENÜ
2024. árpilis 24.
György
Termését esszük, pedig a levele hasznosabb a testnek

Termését esszük, pedig a levele hasznosabb a testnek

femina.hu / GERHÁT PETRA

Nem csak a füge termése, levelei is számtalan bajra jelenthetnek gyógyírt.

Leginkább azokra az élelmiszerekre gondolunk ételként, melyekbe bele is tudunk harapni. Némely furcsa textúrájú növényt látva fel sem merül bennünk, hogy ehető lehetne, pedig számtalan tápanyaghoz és vitaminhoz hozzájuthatnánk, ha a különlegesebb falatokat is kipróbálnánk.

A mediterrán, cukorban gazdag gyümölcs ugyan nem a leginkább ideális falat a vércukorszint karbantartására, ám a növény levelének fogyasztása épp ellenkezőleg hat szervezetünkre. A fügefa levele gyulladás- és koleszterinszint-csökkentő, a vércukrot is karbantartó ételkülönlegesség.

A füge egész évben kapható, ízletes gyümölcs, mely bár a Földközi-tenger partvidékének legismertebb fáján terem, a klíma átalakulásának köszönhetően az elmúlt pár évben már hazánkban is otthon érzi magát. Fogyaszthatjuk nyaranta frissen, ősszel-télen kiváló vitaminbomba lehet aszalt változata, de chutney-t vagy lekvárt is főzhetünk belőle.

Gyümölcse és levele is hasznos a testnek

A különösen magas rosttartalmának köszönhetően leginkább az emésztést serkentő funkcióit ismerjük, hiszen képes a bélrendszert aktívabb működésre sarkallni, de nem csak ezért érdemes kihasználnunk a hamarosan kezdődő szezont. Rengeteg B-vitamint, kalciumot, vasat, magnéziumot, mangánt és káliumot is tartalmaz ugyanis, melyeknek köszönhetően a koleszterinszintet és a vérnyomást is mederben tartja. Óvja az érfalakat is, csökkenti az érelmeszesedés lehetőségét, és megszünteti a gyulladásokat. Aszalt formájában a rostok és a tápanyagok aránya is megnő, bár igaz, hogy kalória- és cukortartalma is sokkal magasabb lesz. Hő hatására megnő a benne lévő vas mennyisége is, melynek köszönhetően a májunkra is előnyösen hathat, sőt a csontritkulás kellemetlen tüneteit is elodázhatjuk rendszeres fogyasztásával.

A fügefa leveleit évszázadok óta használja a déli országok népi orvoslása, ugyanis számtalan olyan előnnyel bír a fogyasztása, melyek több szempontból is jótékonyan hatnak emésztésünkre. Friss kutatásoknak köszönhetően már tudjuk, nem véletlenül ették és itták meg leveleit már az ókori Egyiptomban és a Római Birodalomban sem. A fügefa zöld, tenyérhez hasonlító leveleinek elfogyasztása ugyanis szabályozza a vér glükózszintjét, és a diabétesszel összefüggő gyulladásokat is csökkenti. A benne található anyagok hatékonyak lehetnek a gyomorfekély kezelésében és a bélrendszeri rendellenességek elmulasztásában is.

De hogyan együnk levelet?

Ha már megjött a kedvünk kipróbálni a füge levelét ételként, még akkor is adódik a kérdés, miként is érdemes egy levelet megkóstolni. Ugyan a saláta és egyes gyógynövények puha, kevésbé rostos zöldjét könnyen elrágjuk, de a fa leveleit illetően egészen más kép élhet a fejünkben, ezért adunk néhány tippet a felhasználásához.

Belsőleg természetesen akkor érvényesülnek a fent említett előnyei, ha el is fogyasztjuk. Ehhez a zsenge, sérülésmentes darabokat válasszuk, majd alaposan mossuk meg. Salátába tépkedve vagy szendvicsbe téve könnyen emészthető kiegészítője lehet a mindennapi fogásoknak. Saját termésével vagy egyéb lédús, édes gyümölcsökkel összeturmixolva smoothie-t is készíthetünk belőle. Akár meg is száríthatjuk, majd leforrázva, teaként is elfogyaszthatjuk. Pesto is készülhet belőle, vagy szörp, ugyanis áztatott formájában is megőrzi a benne rejlő, kincset érő tápanyagokat.