MENÜ
2025. október 27.
Szabina
Okoszebrák és az autósok jobb megállási hajlandósága

Okoszebrák és az autósok jobb megállási hajlandósága

vezess.hu

Az út két oldalán érzékelőket, az útburkolatban pedig nagy fényerejű LED prizmákat helyeznek el.

A tavalyi évhez hasonlóan 100 új okoszebrát helyeznek működésbe, így az év végére 400-ra nő a számuk Magyarországon – írja az MTI.

A SafeCross okoszebrák nemzetközi szinten is terjedni kezdtek: a sort tavaly Románia indította, de a rendszer magyarországi kifejlesztője, a Pearl Enterprises Kft. közlekedésbiztonsági üzletága, a Solarway már Németországban, Szlovákiában és Ausztriában is előrehaladott tárgyalásokat folytat a disztribúciós partnerek keresésében.

Az okoszebrák működési elve, hogy az átkelőnél az út két oldalán érzékelőket, az útburkolatban pedig nagy fényerejű LED prizmákat helyeznek el, amelyek villogó fénnyel figyelmeztetik az autósokat a gyalogosok áthaladására. A felmérések is bizonyítják, hogy ezzel jelentősen javul a járművezetők „megállási hajlandósága” is, és így csökkenthető a balesetek száma.

A Pearl Enterprises főbb partnerei a helyi önkormányzatok, de egyre több megkeresés érkezik cégektől, az elmúlt évben 25 vállalat telephelyén telepítettek okoszebrát – jelezte Szűcs Alfréd, a Solarway értékesítési vezetője. A kistelepülések uniós és hazai pályázati forrásokból, a Magyar Falu-program vagy a Versenyképes járások program pályázatain keresztül is finanszírozhatják az okoszebrák telepítését.

Az engedélyeztetés, a hagyományos gyalogátkelőhelyekhez hasonlóan időigényes folyamat, a hatósági eljárás 1-3 hónapig tarthat, a rendszer üzembe helyezése azonban egy nap. A kiépítés költsége bruttó 4-4,8 millió forint körül van, de ez akár csökkenthető a beszállítók kiváltásával.