MENÜ
2024. árpilis 19.
Emma
A tudatlan tolvaj

A tudatlan tolvaj

vezess.hu

Február 7-én járműkedvelők számára igencsak szomorú esetet osztott meg a rendőrség hivatalos Facebook-oldalán.

A sajókazai férfi szemet vetett egy alsószuhai portán parkoló Danuvia oldtimer motorra. Nagyon megtetszett neki, de inkább arra gondolt, jobban jár, ha túlad rajta. Nem kínáltak neki túl sokat, mindössze 50 ezer forintot, mégis nyélbe ütötték az üzletet. De nem örülhetett sokáig a biznisznek: üzenetet kapott arról, hogy kollégáink tudomására jutott a lopás és keresni kezdték a Danuviát. Ettől a hírtől kétségbeesett és üzleti partnerétől visszavásárolta a motort, majd ijedtében a Sajóba gurította. Az öreg járgányt szerencsére hamar kiszabadítottuk a Sajó fogságából, és kisebb sérülésekkel megúszta a nagy kalandot.

Egyértelmű, hogy a tolvajnak halvány fogalma sem volt róla, hogy mit lop el, hiszen egy jó állapotban lévő Danuvia akár 400-500 ezer forintot is érhet egy gyűjtő vagy rajongó számára.

A Csepeli Motorkerékpárgyárban az 1950-es évek közepén az erőforrásokat az új Pannónia gyártásának előkészítése kötötte le, ezért az 1951-ben bemutatkozott Csepel 125/T (teleszkópos) típus gyártásának új helyet kellett keresniük. Így került át 1954-ben a motorkerékpár gyártása a Danuvia Gépgyárhoz, D-Csepel 125 jelöléssel. A sorozatgyártás 1955 első negyedévében kezdődött, de az első évben nem sikerült elérni a kitűzött számokat.

Még javában zajlott a D-Csepelek gyártása, mikor a gyárban már az új, fejlesztett típus első példányain dolgoztak. 1957 nyarán mutatták be a nagyközönségnek az új Danuviák prototípusait. 175 cm³-es, alumíniumhengeres motorblokk hajtotta őket 8-8,5 lóerő teljesítménnyel, négyfokozatú váltón keresztül. A motorok a D-Csepelnél modernebbnek tűntek: sok burkolat, újratervezett felfüggesztés (az egyik példányon a kor divatja szerint elöl-hátul lengővilla, a másik hagyományos teleszkópos-lengővillás konstrukció) és újdonságnak számító lemezváz tette látványossá őket.

Eközben a régi 125-ösökre épülő típus ötletét sem vetették el a konstruktőrök: a D-Csepel motorjával készült egy modernnek ható, burkolt, hátul lengővillás motor. A fő reménység azonban az új 175-ös típus volt, ezért arra több figyelmet fordítottak.