Erős családi autó, egymillió forint alatt?
A használt autók piacán rendkívül gazdag a választék, és nem számít a legnépszerűbb típusnak a Fiat Croma.
Egymillió forint alatt is több darabot találhatunk ebből az erős dízelmotorokkal szerelt olasz családi autóból, amit használtan egész olcsón meg lehet vásárolni.
A használt autók piacán rendkívül gazdag a választék, és nem számít a legnépszerűbb típusnak a Fiat Croma. Ez egy halmozottan hátrányos helyzetű modell, ráadásul olasz, de pont ezért kirívóan olcsó még a kortársai között is.
A kínálat javát egymillió forint körül érhetjük el, a legdrágább, egy tulajos, papíron alig 150 ezret futott kocsiért sem kérnek 1,4 millió forintnál többet. Nyilván ezért az összegért van rengeteg józan választás, atombiztos technikával, alacsony fogyasztással: kisebb városi típusok, tömegmodellek, már bizonyított motorral.
A 2005-ben bemutatott, 2007 végén a Bravo orrával frissített középkategóriás kombi-limuzin bár kevés példányban fut, a hajtáslánca ismert, a General Motors építőkészletéből rakták össze. Műszakilag a GM Epsilon padlólemezére épült, így sok alkatrésze csereszabatos az Opelekkel és a Saab 9-3-mal.
Praktikus koncepció, megkérdőjelezhető formavilágú, felpüffedt ferdehátú karosszériával kilóg a sorból, már nem kompakt, még nem igazi egyterű, és a szabadidő-autóktól is messze van.

Tengelytávja 270 centiméter, mint az ötajtós és a limuzin Vectráé, benzinesből a 147 lóerős 2,2 literes és a 136 lóerős 1,8-ast kapta meg a Fiat Croma. Dízelből viszont nemcsak négyhengeresek voltak (1,9 literes dízelmotor kétféle, 120 és 150 lóerős teljesítménnyel), hanem a soros ötös 2,4 Multijet is, kereken 200 lóerővel és szédítő hanggal.
Tehát öthengeres, családi dízel egymillió körül, 200 lóerővel! Ez azért elég jól hangzik, de nyilván a nagy motor már önmagában, csak az átírásnál és a kötelező szervizeknél többet kér, mint egy négy hengerrel dolgozó darab, ehhez a motorhoz csak automata váltó volt elérhető
A 16 szelepes hengerfejjel szerelt blokk sem rossz a maga nemében, a Fiat-Alfa Romeo típusokban nem volt kirívó hibája, de a korral előjönnek a turbódízelek nyűgjei, nem mentes ez sem a szívósorban található örvénycsappantyú esetleges hibájától, és természetesen a turbóra, befecskendező rendszerre, részecskeszűrőre ennél is figyelni kell.
A motor tehát átlagos, problémát a váltó okozhat. Az 1,9-es dízelekhez, társított 6 sebességes, kézi váltó (M32 típus) csapágyai alulméretezettek. A szakértő szerinta benzines motorokat jobb kerülni, a 2,2-es láncos vezérlése hajlamos a nyúlásra/szakadásra, és magas lehet az olajfogyasztásuk, benzinből pedig eleve sokat kérnek.
Ezek a problémák rengeteg ilyen korú autót érintenek, a Croma varázserejét az eleve alacsonyabb vételár adja. Ha sikerül kifogni egy korróziómentes példányt egymillió alatt, akkor az ismert alkatrészek jól kezelhető hibáit egy Opelekre, Fiatokra szakosodott szervizben már gyorsan tudják orvosolni.




