MENÜ
2024. július 21.
Dániel, Daniella
Miért nem jó Magyarországon autótulajdonosnak lenni?

Miért nem jó Magyarországon autótulajdonosnak lenni?

444.hu / Szily László

Magyarország a harmadik legrosszabb hely a világon egy felmérés szerint, ha autótulajdonosok vagyunk.

Egy messze nem teljes körű felmérés szerint Magyarország az egyik legrosszabb hely a világon, ha az ember autótulajdonos. A 22 ország adatait összehasonlító ausztrál Compare the Market tesztje 6 szempontból értékeli az autós lét minőségét:

az autózás kiadásai a fizetések arányában
évente dugóban töltött órák száma
az utak minősége
közlekedési baleseti halálozási arány
benzinár
járműállomány minősége

Ebből a hat elemből képeztek a végén egy indexet. A lista szerint a legrosszabb autósnak lenni Mexikóban (1,83-as indexérték) , utána következik Görögország (1,83), Magyarország (2,46), Lengyelország (3,33), Olaszország (3,33) és Új-Zéland (3,49).

A lista másik végén így néz ki a top 6: a bajnok Hollandia (7,14), utána jön az USA (6,35), Svájc (6,27), Svédország (6,19), Németország (5,64) és Ausztrália (5,4).
Bár ez a felmérés csak 22 országot érintett, ebből 17 európait, az egykori Brit Birodalom 4 országát és Mexikót, a fő megállapításai mégis érdekesek lehetnek.

Magyarország három fontos tényező miatt kapott igen gyenge értékelést, amiben nem is annyira a helyezés a figyelmeztető jel, mint az, hogy az élmezőny 6-os-7-es körüli indexértékeihez képest a miénk 2,46.

Ez a három szempont a dugóban töltött órák száma, a halálozási arány az utakon, illetve az utak minősége.A magyar autósok átlagosan 208 órát töltenek évente dugóban, ami az egész mezőny második legrosszabb eredménye és a messze legrosszabb európai. A bajnok hollandok csak 96 órát rostokolnak hiába évente, az amerikai autósok 105-öt, a svájciak 152-t, a svédek 128-at, a németek 136-ot.

A másik feltűnően gyenge pontunk az, hogy milyen sokan halnak meg az utakon. A 7,8-es halálozási arány azt jelenti, hogy egy magyar autósnak durván háromszor akkora esélye van halálos balesetet szenvedni, mint a közvetlen élmezőny tagjainak, kivéve az amerikaiakat, akiknél ez az érték a miénknél is magasabb.

A magyar utak minőségét is gyengének találták összességében, a mi 4,0-ás értékünk a teljes mezőny második legrosszabbja, csak Csehország végzett ebben mögöttünk. A mezőnyből kiemelkednek Hollandia és Svájc remek minőségű közútjai.
Fontos adat az is, hogy a bevételeink mekkora hányadát viszik el az autózás költségei. Ebben 14 százalékkal a középmezőny végén vagyunk, az autós szempontból jó helyeken a fizetés 8-11 százaléka megy el autózásra.