MENÜ
2024. árpilis 18.
Andrea, Ilma
Matekfóbia

Matekfóbia

Takács Zsuzsa • fotó: mathletics.com

Szülőről gyermekre öröklődik a mondás: „Én is hülye voltam matekból, nem baj, ha te sem érted.”

Életbevágó készség. Nem kell matekzseninek lenni, de az alapvető képesség, az elvont, logikus gondolkodás, a rendszerezni tudás és lényegkiemelés szó szerint az életben maradást jelentheti. Itt nem kamuvészhelyzetekről van szó, hanem például arról a kihívásról, hogy a legsúlyosabb karanténidőszakban, a Covid első hullámakor, amikor összevissza információk között kellett volna eligazodni. Sajnos a kapaszkodó ma is nagyon hiányzik. Minderről a hvg.hu-n egy nagyszerű interjúban beszélt Csapodi Csaba közgazdász, matematikus, az ELTE oktatója, aki a matematikatanítás módszertanát kutatja. Nem jó életkorban és nem megfelelő módszerekkel tanítják a matematikát, és szülőről gyermekre öröklődik a jellemző mondás: „Én is hülye voltam matekból, nem baj, ha te sem érted.” Pedig sok esetben csak arról van szó, hogy például a túl korán verik a gyerek fejébe, hogy mínuszszor mínusz az plusz, vagy, hogy mi az a gyök2. Matekos logikával teljesen másként tanulja még a magyart és történelmet is az ember, ezt szülőként tapasztalhattam meg. Kevesebb magolással, kevesebb kitérővel jár, más utat jelent. Most a matektanárok legjobbjai a magyar, a történelem, a művészetek területek legjobbjait vonják be, hogy megtalálják a millió forintos kérdésre a választ: hogyan szűnhet meg a matekfóbia.
Döntéshozók, politikusok, tanuljatok!