MENÜ
2024. árpilis 28.
Valéria
Külön sáv a csoportosan, vagy tisztán elektromosan autózók számára

Külön sáv a csoportosan, vagy tisztán elektromosan autózók számára

blikk.hu / Séra Tamás

Külön sávval jutalmazzák azokat, akik csoportosan vagy tisztán elektromosan közlekednek.

A Franciaországban nyaralók már észrevehettek egy új közlekedési táblát - kék alapon egy fehér gyémánt. Ön tudja mit jelent?

Ez a közlekedési tábla egyelőre csak az autópályák mentén található a franciaországi Lyon, Grenoble és Strasbourg nagyvárosaiban. De három év kísérleti projekt után országszerte használni fogják a többsávos franciaországi utakon: „Voie reservee”, vagyis „fenntartott sáv” - ez a jelentése a fehér gyémántnak a kék alapon. Szóval ezt a sávot csak speciális felhasználók számára tartják fent.

Kik használhatják a sávot?

Az új táblával jelölt sávban buszok, taxik, két- vagy többszemélyes járművek, valamint zéró emissziós matricával/rendszámmal ellátott autók (többnyire elektromos autók) közlekedhetnek. De ez a sáv a forgalmi helyzettől függően változhat! Ebben az esetben a tábla az út feletti óriásképernyőn látható a tábla képe.

Mi szükség van erre?

Franciaországban is klíma-barátabbá akarja tenni a kormány a mobilitást. A minimum két- vagy több személlyel közlekedő autók számára fenntartott sávok többek között arra is szolgálnak, hogy az ún. „telekocsik” kialakítására ösztönözzék az ingázókat – vagyis többen utazzanak egy autóban. Az idei évtől már Franciaországban is bónuszokkal támogatják az ilyen vállalkozásokat.

Előzésre használhatom ezt a sávot?

Nem. Ez jogosulatlan használatot és az ezzel járó bírságot jelenti. Ráadásul veszélyes is! Ha a tábla át van húzva, a fenntartott sáv véget ér, onnantól lehet előzni.

Mekkora a bírság a helytelen használatért?

Franciaországban 135 eurós (51 ezer forint) pénzbírságot kell fizetni, ha a fenntartott sávban halad, annak ellenére, hogy nem felel meg a követelményeknek. A kísérleti projektekben már tesztelték a speciális radar- és kameraszkennereket, amelyekkel az utasok számát ellenőrzik. Szóval, nincs értelme próbababát beültetni az anyósülésre!

Hol vannak még ilyen hasonló autópályák?

Az Egyesült Államokban már 50 évvel ezelőtt gondoltak az ilyen jellegű kizárólagos sávokra. Akkoriban ugyanis az amerikai sofőrök gyakran egyedül ingáztak dolgozni, ami forgalmi dugókat és óriási légszennyezést okozott. Az 1980-as évektől gyakorlatilag már bevezetették a Car Pool Lanes-eket és ezek ma is léteznek: a belső sávokat az autópályákon sok helyen csak azok használhatják, akiknek többen utaznak a kocsijában. Sőt, néhány helyen már fizetőssé is tették a belső sávokat - például Kaliforniában egyes helyeken. Ezeket a sávokat sűrűn elhelyezett, rendszerbe kötött kamerák ellenőrzik és olyasmi módon lehet használni, mint nálunk a fizetős utakat.

Kísérleti jelleggel Nagy-Britanniában, Hollandiában, Norvégiában és Spanyolországban is találkozhatunk efféle útjelző táblákkal.