MENÜ
2024. május 2.
Zsigmond
Kőkemény terepjáró az új Lexus GX

Kőkemény terepjáró az új Lexus GX

vezess.hu / Svékus Gergő

A márkától szokatlanul robusztus, szögletes idomokkal debütált az új generációs Lexus GX.

A terepjáró Európában is kapható lesz, bár nem az uniós országok az elsődleges piacai. Bemutatóján a búvárórákhoz hasonlította az új generációs GX-et Cukuszaki Kodzsi főmérnök – nem muszáj folyamatosan kőkemény terepen használni ahhoz, hogy tudjuk: bármikor képes volna rá.

A GX ugyanúgy a GA-F platformra épül, mint a Lexus LX. A két modellnek azonos a tengelytávja (2850 mm) és a nyomtávja (elöl 1667, hátul 1668 mm), azonban a GX 8 centiméterrel rövidebb (5005 mm hosszú), mint a nagy testvér. Aligha tévedünk tehát, ha kimondjuk: míg az előző (egyébként jelentősen, 12,5 centivel rövidebb) Lexus GX különálló modell volt (amennyiben két eltérő Toyota Land Cruiser modellből készültek), a most bemutatott újonc egy megkurtított és látványosan átrajzolt LX.

Míg a rövidebb karosszériahossz a kedvezőbb hátsó terepszögben nyilvánul meg, a dizájn teljesen egyedi karaktert ad az autónak. A GX sokkal inkább tűnik terepjárónak, mint luxus-szabadidőjárműnek, és emiatt – legalábbis stílusában – nem a Mercedes GLE, hanem inkább a Mercedes G-osztály konkurensének érezzük.

Arról, hogy ez ne csak látszat legyen, olyan technológiák gondoskodnak, mint az E-KDSS aktív kanyarstabilizátor-rendszer, amely egyébként az LX-ből hiányzik. Emellett szériakivitelű a zárható központi Torsen differenciálmű, a felező minden kivitelben gyorsabban kapcsol, mint korábban.

Akinek ez kevés, az a frissen bevezetett Overtrail modellváltozatban találhatja meg a számítását. A 20 mm-rel szélesebb nyomtáv, az egyedi kerekekre szerelt, kifejezetten ide kifejlesztett, vegyes használatú abroncsok, a fekete kerékívtoldatok, az oldalsó fenéklemez-védelem, illetve az első és hátsó alumínium haspanelek megkönnyítik a mozgást egyenetlen felületen. Ha még jobb terepképességet keresünk, a lökhárítók megrendelhetők levágott sarkú kivitelben.

Emellett az Overtrail verzión a hátsó differenciálmű is zárható, továbbá elöl tartozékok (pl. csörlők) rögzítésére szolgáló szerkezeti elemet alakítottak ki. További különbség, hogy ez a változat hagyományos, bármilyen tartozékkal használható tetősíneket kap, míg a másik, Premium kivitel (Észak-Amerikában egy harmadik, Luxury specifikáció is létezik) áramvonalasított síneket alkalmaz.

Kiviteltől függetlenül a felfüggesztést úgy méretezték, hogy aszfalton és terepen is stabil vezethetőséget kínáljon. Különösen jelentős az előrelépés az irányíthatóság terén, amely a pontosabb rásegítésű kormánymű, valamint a merevebb karosszéria jóvoltából pontosabb manőverezhetőséget, jobb visszajelzést ad, valamint kemény terepen sem csap vissza a kormány.

A korábbi 4,6 literes V6-os szívómotor helyébe lépő 3,5 literes ikerturbós hathengeres nagyobb (296 helyett 354 LE) teljesítményével és megnövelt (438 helyett 650 Nm) nyomatékával akár 3,5 tonna vontatását teszi lehetővé; ebben a korábbi 6 helyett 10 fokozatú, automata váltó is szerepet játszik.

Az utastérben ugyanazt a mértani dizájnt találjuk, mint ami a külsőt jellemzi. A központi érintőképernyő 14 colos, a digitális műszeregység 12,3 colos. Alapértelmezésben két üléssoros, ötszemélyes a GX, de kérhető háromszor kétüléses kivitelben is. Az első sori ülések jobb megtámasztást nyújtanak, határozottabban tartják a medencét, ezzel megelőzve a felsőtest billegését.

A Lexus GX bizonyos kelet-európai piacokon lesz kapható 2024-től – ez a szűkítés arra enged következtetni, hogy az európai uniós országokban ugyanúgy nem lesz hivatalosan elérhető a modell, ahogy elődjét sem forgalmazták.

Forrás: Lexus