Kevesebbe kerül, mint egy elektromos bicikli – villanyautó olcsón, Olaszországban
A Dacia Spring és a Leapmotor modellje is tényleg fillérekért elérhető bizonyos feltételek mellett.
Olaszország az elektromos autók egyik leglassabban fejlődő piacának számít Európában: az idei év első nyolc hónapjában az új eladások mindössze 5,2 százalékát tették ki a tisztán akkumulátoros modellek – jóval az uniós 15,8 százalékos átlag alatt. Ezen a helyzeten kíván fordítani a római kormány azzal a frissen bejelentett, 597 millió eurós költségvetésű roncsprogrammal, amely drasztikus árengedmények révén teszi elérhetővé a villanyautókat a kevésbé tehetős családok számára – írja az Automotive News.
A támogatás mértéke akár 11 ezer euró (4,2 millió forint) is lehet, amennyiben a vásárló lead egy legalább tízéves, Euro 5-ös vagy annál régebbi normát teljesítő autót, és megfelel a jövedelmi, valamint területi feltételeknek: a program ugyanis csak az évi 30 ezer eurónál kevesebbet kereső, 50 ezer fősnél nagyobb városokban élő háztartásokra vonatkozik.
A konstrukcióban egyelőre két márka vesz részt – a Renault-csoporthoz tartozó Dacia és a Stellantis kínai partnere, a Leapmotor. A Kínában gyártott modellek ára példátlanul alacsonyra esik: a Dacia Spring 17 900 eurós (7 millió forint) listaára 3900 euróra (1,6 millió forint) csökken, míg a Leapmotor T03 18 900 eurós indulóáráról (7,3 millió forint) 4900 euróra (1,9 millió forint) esik vissza. Ezek az összegek kevesebbek, mint egy komolyabb elektromos kerékpár ára – nem véletlen, hogy a Leapmotor reklámkampányai azzal a szlogennel futnak: „Kevesebbért, mint a biciklije!”
A piaci versenytársak óvatosabban közelítik meg a helyzetet. A Fiat például a hazai gyártású 500e modellt 23 900 eurós (9,3 millió forint) listaárról 9950 euróra (3,8 millió forint) engedte le, ám csak akkor, ha a vásárló 12,9 százalékos kamatozású hitelt vesz fel – így a valós költségek már korántsem annyira vonzóak.
Több gyártó képviselője jelezte: a szigorú jövedelmi és földrajzi kritériumok miatt kétséges, hogy a program a jövő júniusi határidőig valóban kimeríti a rendelkezésre álló 597 millió eurós keretet. Az Automotive News Europe számításai szerint ugyanakkor a program így is akár 60 ezer új villanyautó eladását generálhatja.