MENÜ
2025. május 23.
Dezső

Jogsi nélkül vezethető, és újra kapható

hegylakok.hu

Ismét elindult a Schwalbe árusítása: erősebb és gyorsabb, mint valaha.

Az a legjobb benne, hogy a Schwalbe – néhány európai országban – motoros jogsi nélkül vezethető, és csak 120-130 kilométer után merül le.

A kisebb gyerekbetegségekkel küzdő, 2019-es Schwalbe és az e-Simson után most megjelent a legendás gép új, továbbfejlesztett változata, a 90 km/órás végsebességű, A1 és A1B jogosítvánnyal is használható elektromos robogó. Meglepetésre alacsony feszültségű, csupán 48 voltos villanymotor gyorsítja az apró járgányt, szemben a 72 voltos kihívókkal, viszont a csúcsteljesítménye versenyképes, 8,5 kW, míg névleges teljesítménye 6 kW.

Két aksija összesen 4,6 kWh kapacitású, és ismerve az ilyen motorok átlagos, 3-4 kWh/100 km-es fogyasztását, valóban hihető a 100-120 km feletti hatótáv. Összehasonlításként: a 6 éve megjelent elődben a nagyobb, 4,8-as telep is csak 90 km-es hatótávot garantált, vagyis a fejlődés teljesítmény és hatékonyság terén is tetten érhető. A különbség részben abból fakad, hogy a 2025-ös eSchwalbe már lassítás közben, a mozgási energiát kihasználva is tölti a telepeket. Ha hálózatról töltesz, a gyár mérései szerint nagyjából két órára van szükség a 20 és 80% közötti feltöltéshez.

Szintén újdonság a LED-világítás és a TFT-kijelző (az elődön még LCD volt), és az is szót érdemel, hogy a két nagyméretű akkuval együtt is csak 136 kiló az újdonság menetkész tömege. Sajnos a nyereg alatti csomagtérről le kell mondanunk, a kínai vetélytársakkal szemben ide nem sok minden fér, csupán egy ötliteres rekesz található a telepek mellett, de később hátsó dobozzal is kiegészíthető lesz a modell.

Sajnos rossz hír is akad: egyszerűen túlárazott a motor, ugyanis az eCsacsi átszámítva 3,6 millió forintba kerül, ráadásul ez a kedvezőbb, úgynevezett előrendelési ár… Eközben a vetélytársak erősebb, 120 km/órás végsebességű és 100 km-es hatótávú modelleket kínálnak nagyjából feleennyiért (!), így aligha van esélye a Schwalbénak – hogy benzines elődjéhez hasonlóan – igazi népmotor legyen.