MENÜ
2024. árpilis 29.
Péter
Honda a négyzeten

Honda a négyzeten

raketa.hu

A jövő Honda generátora a Honda akkumulátora.

Az elektromos mobilitás egyik mellékterméke lehet a járművekben szabadon cserélgethető illetve a hagyományos benzines áramfejlesztőket is kiváltó akkumulátor.
A Honda csaknem olyan ismert a világban az elektromos hálózattól távol eső helyeken vagy áramszünetek idején a háttérben csendesen pöfögő kis piros generátorairól, mint autóiról vagy motorkerékpárjairól. A fosszilis üzemanyagok használatának háttérbe szorulása azonban ezen a területen is változást követel és a Honda hozott is egy érdekes újdonságot, ami a jövő mobil áramforrása lehet: a Mobile Power Pack e:-et, a korábbi MPP akkumulátor továbbfejlesztett verzióját.

Az új termék egy hordozható, sok berendezésben, járműben elem módjára cserélhető lítium-ion akkumulátor, mely 1,3 kWh mennyiségű elektromos energia tárolására képes. Az MPP e: házát és hordozófülét az eszköz tesztelésében résztvevő felhasználók visszajelzéseinek figyelembevételével tervezték meg. Az eszköz - észszerű korlátok között - rezgés-, ütés- és vízálló és széles hőmérsékleti tartományban használható. Az MPP e: vezérlőegysége felismeri az MPP e: üzemi körülményeit és rögzíti az összes működési paramétert. Ezeket az adatokat az MPP e: töltése során, a csatlakozókábelen keresztül ki is lehet nyerni és felhasználni például akkumulátormegosztási műveleteknél vagy hálózatra kapcsolásnál.

Természetese a Honda MPP e: termék születése a gyártó hagyományainak megfelelően a járműiparhoz köthető. A Honda még 2017-ben mutatta be az MPP egységet, amelynek elsődleges felhasználási területe a márkától egyes piacokon 2018-tól megvásárolható elektromos motorjának energiaellátása volt. A Honda azonban további kezdeményezéseket tett az akkumulátor-modul szélesebb körű felhasználására, egyebek mellett megújuló energia átmeneti tárolójaként. A reggeltől estig megtermelt, napenergiából származó áram az MPP és hasonló moduláris akkumulátor-rendszerek széleskörű elterjedésével – könnyen eltárolhatóvá válhat. Így aztán az esti órákban, amikor a napelemekből származó energia már nem elégíti ki a keresletet, az MPP-be napközben feltöltött áram felhasználható. Ez kettős előnnyel jár, hiszen egyaránt csökkenti a villamosenergia-hálózat terhelését a nappali és az esti órákban illetve műszaki hiba okozta áramkimaradás esetén az MPP-ben tárolt villamos energia a Honda Mobile Power Pack Exchanger e: töltőállomásain közvetlenül az elektromos hálózatba irányítható.

A Honda 2019 februárja óta folytat teszteket – a fogyasztók bevonásával – a Fülöp-szigeteken, ahol a helyben termelt többletenergiát MPP-áramforrások és elektromos motorkerékpárok segítségével hasznosítják, a „helyben előállított, helyben felhasznált” elv szellemében.

A Honda 2019 júliusa óta Indonéziában is számos helyen folytat hasonló kísérleteket MPP-egységekkel és elektromos motorkerékpárokkal. A munka célja, hogy az ott szerzett, valós tapasztalatok segítsék a megújuló energiaforrások minél szélesebb körű hasznosítását. A kutatássorozat utolsó állomása az idén februárban indult indiai éles teszt, ahol háromkerekű elektromos taxikban teszik próbára az akkumulátorokat, és ez utóbbi teszt eredményei alapján kezdődik meg Indiában – 2022 első felében – a Honda MPP e: akkumulátormegosztó szolgáltatás.

A Honda mérnökei azon is dolgoznak, hogy minél több területen hasznosíthassák az idősebb, csökkent kapacitású MPP-ket. Ennek egyik lehetséges módja, hogy amikor a telep már alkalmatlan elektromos járművek áramellátására, akkor a háztartásban, például munkaakkumulátorként és kisebb fogyasztók áramforrásaként vegyék hasznát. Az elöregedett, járművekben már nem használható MPP-modulokat stabil energiatárolókba is be lehet építeni, így ezek még évekig hasznosulhatnak a megújulókra alapozott elektromos hálózatok működésének stabilizálásában.