MENÜ
2024. árpilis 23.
Béla
Holttérfigyelő a Kugában

Holttérfigyelő a Kugában

autopro.hu

Többé nem kell a semmiből előbukkanó autók miatt aggódnunk.

 

Néha a leggyakorlottabb sofőrök sem veszik észre a holtterükben közeledő másik autót, ami sávváltáskor veszélyes szituáció kialakulásához vagy akár balesethez is vezethet. A Ford ennek megelőzése érdekében fejlesztette ki a Holttér asszisztens rendszerét, ami először az újgenerációs Kuga SUV-hoz érhető el.

A Ford fejlesztése, ami a sávtartó automatika részét képezi, érzékeli a hátulról érkező más járműveket, és ellenkormányoz, amennyiben a sávváltást ütközésveszélyesnek ítéli.

Az amerikai autógyártó már több mint egy évtizede kínálja Holttérfigyelő rendszerét (Blind Spot Information System – BLIS), ami az oldaltükrökbe szerelt lámpákkal jelzi, ha akkor akarunk sávot váltani, mikor a holtterünkben lévő másik jármű miatt az nem biztonságos. A Holttér asszisztens azonban egy lépéssel ennél tovább megy, ugyanis enyhe ellenkormányzással adja a vezető tudtára, hogy ne váltson sávot.

Az asszisztens radarjai a párhuzamos sávok, Kuga mögötti 28 méteres szakaszait pásztázzák, másodpercenként 20 alkalommal. A rendszer 65 és 200 kilométer/órás sebességhatárok között működik, és akkor is képes beavatkozni, ha sávváltáskor nem indexelünk, az előrenéző kamerával ugyanis az autó érzékeli a sávváltást.

Persze az asszisztens működőképességét nem csak a Kuga, hanem a másik jármű sebessége is befolyásolja. A működési tartomány azonban meglehetősen nagy, a másik autó ugyanis a Kugáét akár 30 kilométer/órával meghaladó sebességgel is közeledhet.

Nem ez az egyetlen újdonság

Ugyancsak az új Ford Kugában mutatkozik be a Kereszteződés asszisztens, ami az előre néző kamerát és radarokat használ a párhuzamos sávokban, de szemből érkező járművekkel való ütközések elkerülése érdekében.

Egy kutatás arra jutott, hogy Európában tízből több mint egy súlyos kereszteződési baleset során autók ütköztek össze másik autóval, furgonnal, busszal vagy teherautóval, ami jól mutatja a megoldás jelentőségét.

Egészen 30 kilométer/órás sebességig, a rendszer automatikusan lefékezi az autót, ha a vezető kanyarodáskor összeütközne a vele szemből érkező másik közlekedővel. A rendszer így képes megelőzni a baleseteket vagy mérsékelni azok hatásait.

A Kereszteződés asszisztensnek nincs szüksége útburkolati jelekre, így akár parkolókban vagy munkaterületeken is számíthatnak rá a Kuga tulajdonosok.