Tam_Bau
MENÜ
2021. február 25.
Géza
Gázolaj helyett akkumulátoros elektromos vonatok Amerikában

Gázolaj helyett akkumulátoros elektromos vonatok Amerikában

autopro.hu

A vállalat pedig elkötelezett a károsanyag-kibocsátás csökkentése mellett.

 

Ahogy Európában, úgy Észak-Amerikában is egyre nagyobb figyelem fordul a vasúti teherszállítás károsanyag-kibocsátásának csökkentése felé. Ugyan a vasúti közlekedés környezetkímélőbb a közútinál, így is van mit fejleszteni rajta.

Az autopro.hu is beszámolt róla, hogy Németországban a hidrogén üzemanyagcellás vasúti járművekre vonatkozó egységes szabályozáson dolgoznak, de a téma jelen van más nyugat-európai országokban is. Sőt, Magyarországon is felmerült, hogy a MÁV hibridvonatokat szerez be, emellett jelenleg is zajlanak a villamosítási munkálatok olyan vonalakon, ahol nincs felsővezeték.

Európa mellett Észak-Amerikában is téma a dízelvonatok kiváltása. Ugyan a vasúti közlekedés károsanyag-kibocsátása alacsonyabb a közútinál, attól még a dízellel hajtott vasúti járművek így is jelentősebb mennyiségű szén-dioxidot juttatnak a levegőbe, cseréjük ezért indokolt. Az Egyesült Államokban a hidrogén üzemanyagcellás megoldás helyett az akkumulátorokkal próbálkoznak.

A BNSF vasúti társaság és a Wabtec akkumulátoros elektromos mozdonyokat tesztelnek Kaliforniában, Barstow és Stockton között. John Lovenburg, a BNSF környezetvédelmi alelnöke szerint minden készen áll a vizsgálatokra, a vállalat pedig elkötelezett a károsanyag-kibocsátás csökkentése mellett.

A teszt egy Kalifornia állam által támogatott projekt részeként valósulhat meg, a támogatás mértéke 22,6 millió dollár – írja az Industry Week.

Komoly különbség

A Wabtec által kifejlesztett mozdonynak köszönhetően a becslések szerint tíz és harminc százalék között mozoghat az üzemeltető üzemanyag-megtakarítása, ami mostani árakon hétmilliárd dollárt jelent pénzben. Természetesen a tényleges megtakarítás attól függ, milyen hosszú vonalon, milyen körülmények között és mennyit használják a mozdonyt.

Nagy előnye a mozdonynak, hogy az elektromos autókhoz hasonlóan a fékezéskor energiát nyer vissza, ez adja az üzemanyagmegtakarítás jelentős hányadát.

A Wabtec szándéka, hogy továbbfejlessze az akkumulátoros mozdonyait. A jelenlegi konfiguráció kapacitása 2,4 megawatt, ám a vállalatnál már dolgoznak a hat megawattos akkumulátor fejlesztésén is.

Emellett egy másik irány a vasúti fejlesztésekben a régi mozdonyok átalakítása lehet. A Wabtec szerint a mozdonyok élettartama alsó hangon 25 év, így bár jelenleg az akkumulátoros mozdonyok gyártására koncentrálnak, a jövőben a dízelmozdonyok átalakítása is terítékre kerül.