MENÜ
2024. március 28.
Gedeon, Johanna
Öreg róka, friss meglátások

Öreg róka, friss meglátások

villanyautosok.hu / Biró Balázs

A Ford első emberének a Fully Charged Podcast vendégeként több nagyon súlyos mondata is volt.

Jim Farley, a Ford vezérigazgatója sok autógyártóhoz képest meglehetősen transzparens politikát követ az elektromos átállással kapcsolatban. Az amerikai vállalat nem csak az eladott villanyautók számát, de az idei évtől kezdve az ezekkel keresett – vagy ezeken elbukott – pénz mennyiségét is nyilvánosságra hozza negyedévente. Farley arról is többször nyíltan beszélt már, hogy milyen kihívásokkal küzdenek, és hol kell még javítani az autókon ahhoz, hogy költséghatékonyabb legyen a gyártás.

A napokon belül 61 éves szakember nem kezdő, közel 40 éves múltja van az autóiparban. Már a nagyapja is a Fordnál dolgozott, órabéres munkás volt még a híres Rouge gyárban, és ő maga is ebben az iparágban kezdte karrierjét, ám a nagy rivális Toyotánál. Farley 25 évig dolgozott a japán vállalatnál különböző amerikai és nemzetközi beosztásokban, és olyan nagyszabású projektekben vett rész, mint a legelső Prius bevezetése.

Ezzel kapcsolatban elmesélt egy érdekes anekdotát is, ami arról szólt, hogy mekkora ellenállásba ütközött a modell az amerikai leányvállalat vezetésénél. Utólag visszatekintve ez nagyon furcsának tűnhet, hiszen ez a hibrid később hatalmas siker lett, ám a cég korábban már megégette magát egy savas ólomakkus RAV4 változattal, amely senkinek nem kellett és végül be kellett a kocsikat zúzni. Így amikor a japánok bemutatták a típust, amit igazából csak a helyi piacra, ott is egy szűk rétegnek szántak, még csak balkormányos változat sem volt belőle. Aztán csak elkezdték az amerikai forgalmazást, ám nem a kereskedéseken keresztül, hanem egyesével, közvetlenül a vásárlóknak értékesítették a modellt – a többi pedig már történelem.

Farley 15 éve váltott a Fordhoz, ahová már hívták korábban is, de túlzottan szerette a munkahelyét. Végül egy családi tragédia és az amerikai autóipar 2008 körüli csődhelyzete kellett ahhoz, hogy csapatot váltson, mert nem akarta hogy a Ford megszűnjön, szeretett volna mindent megtenni a megmentésért. Később a gyártó európai üzletágát is vezette, így jól ismeri régiónkat, 2020 októberétől pedig az egész vállalat elsőszámú vezetője.

 


Amikor elhatározták, hogy elektromos változatot fejlesztenek az F-150 pickupból, az autógyártó legfontosabb termékéből, hatalmas volt az ellenállás házon belül. Farley szerint a szeme láttára próbálta szinte mindenki elgáncsolni a projektet.

Végül úgy döntöttek, létrehoznak egy kis csapatot az autó fejlesztésre – ez lett a Team Edison, Henry Ford és Thomas Edison egykori barátsága előtt tisztelegve. Ám a gárdát gyakorlatilag egy öltözőszekrénybe kellett dugnia a cégen belül, kibéreltek nekik egy kis irodát Detroit belvárosában, ahol az anyacégtől elszeparálva dolgozhattak, és közvetlenül neki jelentettek.

A modell sikere mindenkit meglepett – Norvégiában például két hét alatt eladták az egy évre szánt mennyiséget. Ő viszont azon csodálkozott legjobban, hogy mi fogta meg leginkább a vásárlókat. A remek gyorsulás és az egyéb szokásos paraméterek is tetszettek az embereknek, ám a belső kutatások szerint két olyan részlet adta el az autót, amire nem számítottak.

Az egyik az, hogy az autó egy nagyméretű hordozható akkumulátor, amelyről áramszünet esetén az egész ház üzemelhet. Amerika egyes részein eléggé megbízhatatlan a hálózat, és előfordulnak többnapos áramszünetek is, ám a V2L rendszert csak a fejlesztés végén, amolyan bónuszként dobták be. Végül azonban az F-150 híres Super Bowl reklámjából ez a szolgáltatás volt, ami leginkább megragadt mindenkinek.

Farley utalt rá, hogy ez a megoldás a Teslánál szerinte soha nem lesz túl komolyan fejlesztve, mivel a versenytársnak saját akkus üzletága van és el akarja adni a Powerwall termékeket is.

A másik, hasonlóan praktikus tulajdonság az első csomagtartó, amely nagyobb, mint a Ford szedánok hátsó raktere. A pickupok célközönsége sok értékes szerszámot cipel magával, ám a nyitott plató vagy az utastér nem mindig a megfelelő tárhely. A hatalmas és zárt frunk egyértelműen bejött a vásárlóközönségnek.

A fentiekből tanulva a Ford második és harmadik generációs villanyautói már sokkal jobbak lesznek – ígéri Farley. Mint mondta nem akarnak tucattermékeket gyártani, nem oda mennek, ahol a versenytársak már jelen vannak, a piaci réseket keresik. Így egyik fontos területük a kishaszongépjárművek elektrifikációja, hiszen mind Európában mind világviszonylatban vezető pozícióban vannak ezen a területen, jól ismerik a vásárlók igényeit is. A Transit fejlesztését például a brit Essex-be központosították, és több más regionális modellt cserélnek le az új elektromos változattal.

De hasonlóan kiemelt terület lesz a három üléssorral szerelt crossoverek piaca, valamint az elektromos pickupok területe is.

/ Forrás villanyautók.hu /