MENÜ
2024. május 8.
Mihály
Így takarékoskodnak a dízellel a németek

Így takarékoskodnak a dízellel a németek

vezess.hu

Autóbusz, mely adott esetben képes hasznosítani a napelemek által megtermelt energiát.

Münchenben már látják a módját annak, hogyan lehetne gyorsan takarékoskodni a gázolaj felhasználásával a szóló autóbuszok esetében. Ha beválik a megoldás, akkor akár több ilyen autóbusz is közlekedhet majd a német főváros útjain.

“Ich tanke Sonne” – felirat olvasható egy müncheni buszon, jobban mondva annak pótkocsiján. Magyarul ez annyit tesz, hogy a kéttengelyes, alacsony padlós jármű “napfényt tankol”, tehát megújuló energiát használ a működésre. Ez persze jól hangzik, de csak részben igaz. Kétségtelen ugyanakkor, hogy jelentős üzemanyag-megtakarítás érhető el ily módon.

A német Sono Motors és a müncheni tömegközlekedési vállalat (Münchner Verkehrsgesellschaft – MVG) egy olyan autóbusz forgalomba helyezését tűzte ki célul, amely alapvetően hibrid hajtáslánccal rendelkezik és amely adott esetben képes hasznosítani a napelemek által megtermelt energiát. Fontos hozzátenni, hogy Münchenben már nagyon régóta használják a pótkocsis utasszállítási megoldást. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy a forgalmasabb időszakokban nem csuklós buszokat közlekedtetnek bizonyos vonalakon, hanem egyszerűen a szóló buszok mögé kapcsolnak egy-egy pótkocsit. (A társaságnak egyébként csuklós buszai is vannak, de a pótkocsik száma sem elenyésző, mivel közel hatvan darabot tudnak hadra fogni szükség esetén.)

Innen jött az ötlet, hogy miért ne lehetne ezeket napelemekkel beburkolni, hogy aztán fel lehessen használni mindenfélére az általunk felhasznált energiát. A feltehetően Göppel go4city12T gyártmányú pótkocsi tetejére összesen 20 darab napelemet szereltek, amelyek 2000 wattnyi energiát képesek előállítani. Az általuk megtermelt elektromosságot aztán fel lehet használni a pótkocsit vontató autóbusz 24 voltos akkumulátorának töltésére. Mivel az autóbusz elektronikus rendszerei erről az akksiról veszik a szükséges energiát, ezért ennek köszönhetően gazdaságosabbá válhat a jármű energiafelhasználása, mivel nem kell annyi gázolajat elégetnie a fűtés, a légkondicionálás, a kormányzás működtetése érdekében.

Az első tesztautóbusz még az idén forgalomba állhat Münchenben. Ha beválik, akkor akár több pótkocsit is felszerelhetnek napelemekkel, mivel az MVG-nek több mint félszáz ilyen járműve van. A Sono Motors számításai szerint egyetlenegy napelemes pótkocsival évente 2500 liternyi gázolajat lehet megtakarítani. Ez azt jelenti, hogy 5125 euró, vagyis közel kétmillió forintnak megfelelő összeg spórolható meg a tankoláson, amit aztán bármire, akár fizetésemelésre is lehetne fordítani.

Forrás: Sono Motors