MENÜ
2024. május 2.
Zsigmond
A dízel versenybe száll

A dízel versenybe száll

autonavigator.hu

Dízel reneszánsz jön? A Mazda elhozhatja a CX-60-nal!

Talán furcsának tűnhet napjainkban, hogy a Mazda új dízelmotort fejlesztett, hiszen a csapból is az elektrifikáció erőltetése folyik. Ám a Mazda józanul áll a jövőhöz, és nagyon okosan nem húz lapot 19-re.

Mondhatni sokkolta az újságírókat a Mazda a CX-60 menetpróbáján. Egyrészt a sorhatos dízelmotorral, ami napjainkban igencsak szokatlan. Másrészt az őszinteségükkel. Ugyanis elmagyarázták, hogy bár nem állnak le a villanyautók fejlesztésével, de nem kívánnak egy lapra feltenni mindent. Ezért a szén-dioxid semleges üzemanyagok fejlesztéséből is kiveszik a részüket. Így látják elérhetőnek azt a célt, hogy szén-dioxid semleges társadalom épüljön. A jövőben tehát az olyan járművek is lehetnek lényegében zéró karbonkibocsátásúak, mint a dízel CX-60.

Ugyanakkor, ha nem csak ezt a szép zöld jövőt vesszük alapul, a dízeleknek továbbra sem érdemes selyemzsinórt küldeni. Továbbra is létezik az a vásárlói réteg, akiknek a mindennapi életükhöz a dízel hajtásláncok kínálják a legoptimálisabb megoldást. Nem is kicsi ez a réteg a Mazda szerint, és őszintén szólva más gyártóktól is hallottunk már hasonló megnyilvánulásokat. Igény tehát lenne rá, csak a szigorú szabályozás nehéz helyzetbe hozza a gyártókat, ebből következően pedig a vásárlókat is. Ám most mégis az ő kedvükben jár a Mazda.

Na, de hogyan sikerült? Az autó külsejéről nem értekeznék most sokat. A konnektoros hibrid hajtáslánccal már próbáltuk, a tesztjében pedig elidőztem kicsit a formatervénél is (ide kattintva olvashatod). Az arányai továbbra is csodásak, a hosszú orr és a rövid far amolyan sportautós hatást kelt, annak ellenére, hogy ez egy hatalmas SUV. Ahogy a többi típus esetében, ennek is a vörös szín áll a legjobban, ezzel csillognak a legszebben a vonalai, de azért a többi színnel sem kell szégyenkeznie.

Bent felszereltségtől függően változik a hangulat, akad olyan, amelyben nagyrészt sötét anyagokkal kissé komor, de kérhető világos burkolatokkal is, ami a térérzetre is jó hatással van. Persze erre panaszkodni nem lehet, bármilyen színben pompázik az utastér. Elöl a fotelszerű ülésekben helyet foglalva a világból kimennénk, és valószínűleg hátulról sem érkezne panasz. Ráadásul ezzel a motorral tényleg óriási távok tehetők meg egyetlen tartálynyi gázolajjal. Korábban is hallottam „mendemondákat” arról, hogy milyen alacsony fogyasztást sikerült elérni vele, de most a saját bőrömön is megtapasztalhattam mindezt.

Először is érdemes megemlíteni, hogy kétféle teljesítményszinttel érhető el a dízel CX-60. Természetesen a „gyengébbik” a takarékosabb, amelynek csak a hátsó kerekeire jut a nyomaték. Gyorsan leszögezem, hogy nem lesz ettől driftgép, egyetlen porcikája sem kívánja az autónak, hogy keresztben autózzunk vele. Na, de vissza az alapokhoz! Szóval a Mazdánál a „right sizing” elvet követik a „downsizing” helyett. Tehát a „megfelelő méretezésre” esküsznek, nem akarnak mindenáron egy pici motort beleerőltetni egy ekkora masinában. Ezért hathengeres, és ezért 3.3 literes a dízelmotor.

A kisebbik 200 lóerős és 450 Nm forgatónyomatékot tud, egy 48 voltos lágy hibrid rendszerrel megtámogatva. A maximális teljesítményt 3600-4200-as fordulat között adja le, míg a maximális nyomatékot már 1400-as fordulattól (3000-ig). Ez az erő, kombinálva a lágy hibrid rendszer 153 newtonméterével 8,4 másodperces 100-as sprintet eredményez. Viszont ennél sokkal fontosabb, hogy a gyáriak kerek 5 literes fogyasztási értéket adtak meg. És tudja! Legalábbis a fedélzeti rendszer szerint, aztán majd remélhetőleg egy hazai teszt során megmérjük. De a tesztút alatt be-bekukkantott 5 liter alá a vegyes fogyasztás a végén pedig 5,2 litert írt ki. Vezetni pedig kellemes. A futómű inkább feszes hangolású, de ez jól jön a kanyarokban, ahol szépen pontosan terelgethető, de ismétlem, nem arra való, hogy kinyomjuk a szemét. Ez egy nagyon kényelmes utazóautó, ami méltóságteljes vonulásra alkalmas.

Aki mégis szeret kanyarogni, az összkerékhajtású változattal lesz boldogabb, ami erősebb is. Ennek érezhetően jobbak a kanyartulajdonságai, viszont a fogyasztása is magasabb. A 254 lóerős változathoz 5,2-5,3 literes vegyes átlagfogyasztást ad meg a gyártó, de itt inkább 6 liter körüli értékre kell számítani. Ami persze így is döbbenetesen jó egy ekkora autótól. Itt már 550 Nm forgatónyomaték áll rendelkezésre, ami 1500-as fordulattól rendelkezésre áll. Ja, és mindkét változatban 8 fokozatú automatikus sebességváltó juttatja el az erőt a kerekek felé, néha meg-megtorpanva, amíg eldönti, hogy mit is akar. Amin még érdemes dolgozniuk a mérnököknek a ráncfelvarrásig, az a zajszigetelés. A dízel mormogásából elég sok jut be az utastérbe, ahogy szél- és gördülési zajból is, ugyanakkor ezt a prémium hifi megrendelésével ellensúlyozni lehet.

Az árak napjaink realitásában mozognak. A gyengébbik változat már 16 349 900 forinttól hazavihető, az erősebbért viszont minimum 18 320 900 forintot kell kicsengetni. Erről és még néhány érdekes dologról az Autósámánnal is beszélgettem, aki volt olyan kedves és megszólaltatott a videójában, így ha szeretnétek mozgóképen is látni a dízel CX-60-ast, akkor kattintsatok ide!