MENÜ
2024. március 28.
Gedeon, Johanna
Új brand és nosztalgia

Új brand és nosztalgia

Takács Zsuzsa • fotó: wikimedia.org

A cseh pr-menedzserek nem számoltak a hagyomány erejével.

Túl sok a modernizálásból. Csehországban visszakövetelik a régi vasúti hangosbemondókat és helyileg eltérő szignálokat, amiket állítólag titokban elkezdett lecserélni a cseh vasutak menedzsmentje. A híradások szerint az átszervezést kezdeményező pr-menedzserek egységes arculatot szerettek volna adni és a gyors és egységes tájékoztatás jegyében megszüntették a különböző hangzású szignálokat, eltérő beszédhangokat. Nem számoltak a hagyomány erejével. Megmozdult a nép, és egységesen sokezren követelték vissza a jól ismert hangzásokat. Hradec Kralove vasútállomás például a négy másodperces szignál egy népdal rövidítésével készült, mely dal a nemzeti színekre utal: „Hradec körül egy kis kertben három rózsa nő, az egyik piros, a másik fehér, a harmadik kéken virágzik.” Azok az emberek, akik évek, évtizedek, generációk óta ezt a dallamot hallották, nem kívánták a modern egyenszignált. Hasonlóképpen követelték vissza a prágai főpályaudvaron a korábbi bemondó, egy bizonyos Václav Knot hangját, ami ismerősként fogadta, és távozáskor elkísérte az embereket. Mosolyoghatunk a tiltakozáson, de az új generációknak nem szabad elfeledniük, hogy sem a Monarchiában felépített vasúthálózat működtetésében, sem az élet egyéb területén, nem írhatók felül oktalanul a hagyományok. A nosztalgia olykor legyőzi a brandépítést, különösen ott, ahol a Szigorúan ellenőrzött vonatok jártak.