MENÜ
2024. július 27.
Olga, Liliána
A kézírás hatékonyabban segíti a tanulást

A kézírás hatékonyabban segíti a tanulást

24.hu

Ha tollat ragadunk, az segíthet a kreativitás és a gondolkodás fejlesztésében.

A modern korban egyre kevesebbet írunk kézzel, ugyanis sokkal gyorsabb és hatékonyabb a telefonba pötyögni, vagy a klaviatúrán jegyzetelni. Egy új kutatás szerint azonban ha tollat ragadunk, az segíthet a kreativitás és a gondolkodás fejlesztésében, írja az IFLScience.

Ahogy a világ egyre inkább a digitális megoldások felé mozdult, sok iskola áthelyezte a hangsúlyt a technológiai hozzáértés fejlesztésére, és sokkal kevesebb energiát fektetnek a kézírás használatára. Ez azt jelenti, hogy egyes esetekben a gyerekek már azelőtt jártassá válnak a gépelésben, hogy megtanulnának rendesen kézzel írni.

Az óvodáskorú gyermekek fejlődésével kapcsolatos korábbi kutatások azt mutatták, hogy azok, akik írás útján tanulják meg az ABC-t, jobban felismerik a látott karaktert. A kutatók ezért úgy gondolják, hogy a kézírással kapcsolatos mozdulatok végrehajtása lehetővé teszi az új szavak jobb memorizálását.

A felnőttek esetében is egyre gyakoribb, hogy az egyetemen laptopokba, vagy a mobilba jegyzetelnek.

Egy 2014-es tanulmány azonban megállapította, hogy azok a hallgatók, akik az előadásokon és szemináriumokon a jegyzetelés során gépelésre hagyatkoztak, rosszabbul teljesítettek a fogalmi kérdésekben, mint azok, akik hosszú kézi jegyzeteket készítettek.

Miért jobb a kézírás a tanuláshoz?

A kutatók szerint a válasz a cselekmény összetettségében rejlik. Az írás ugyanis több mozgást, több ügyességet és komplexebb koordinációt, valamint nagyobb figyelmet igényel, így arra ösztönzi az agy különböző részeit, hogy együttesen dolgozzanak.

Emellett az is fontos, hogy a szemnek rögzítenie kell az információt, amit leír, és továbbítania kell az agynak, hogy ellenőrizhesse, hogy a papírodon lévő szöveg megegyezik-e azzal, amit hallottunk. Ha bármilyen hiba vagy eltérés van, az agy üzenetet küld a kéznek, hogy módosítsa a mozdulatokat az alakzatok kijavításához.

Az egyre több kutatás által gyűjtött bizonyíték azt sugallja, hogy a gépelésre történő túlzott támaszkodás, különösen a gyerekek esetében, kevésbé hatékony tanulást eredményez.

A felnőttek számára szintén hasonló a helyzet: a gépelés sebessége révén ugyan lehetővé teszi az elhangzott információ szó szerinti rögzítését, de ez nem jelenti azt, hogy értelmesen dolgozzuk fel azokat.