MENÜ
2024. árpilis 19.
Emma
Vizsgálják a Duna gemenci szakaszát

Vizsgálják a Duna gemenci szakaszát

aquamagazin.hu

Térkép készül a Duna és mellékágai medréről a folyó gemenci szakaszán.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem szakemberei MultiBeam technológiával mérik fel a hullámtéri ágak és a főmeder mélységváltozását, a hordalék útját, emellett megfigyelik a talajvíz változását is.

A kutatók szerint az eredmény lehetőséget ad arra, hogy nyomon kövessék és detektálhassák a mederváltozásokat. Például hogyan változik meg a meder egy-egy árvíz után vagy hogyan alakulnak át a morfológiai jellemzők a különböző vízhozamtartományokban. Mindemellett egy régóta fennálló hiányt is pótol a kutatás: a szakemberek pontosabb képet kaphatnak a Duna hordalékmozgásáról is.

„A folyók a víz mellett hordalékot is mozgatnak, ami a felvízi vízlépcsők miatt hazánkba nem vagy időszakosan érkezik. A folyó ereje viszont továbbra is megvan ahhoz, hogy hordalékot szállítson, és ha nem tudja magával hozni, akkor felveszi, amit talál, így a hazai szakaszon a legtöbb helyen mélyíti medrét. Ennek a folyamata elég komoly környezeti tényező, amiről már látjuk, hogy van, de még mindig keveset tudunk róla. Ez nagyon messze mutató kutatási téma és fontos is: nagyon sok természetvédelmi vonatkozása van” – mondta Keve Gábor, az NKE VTK Területi Vízgazdálkodási Tanszékének docense. A kutató példát is említett: ha süllyed a meder, egyre kisebb vízállásokkal vezeti le ugyanazt a vízmennyiséget, tehát a környező területekről felszín alatti készletek is a folyóba kerülnek. Egyre mélyebben lesz a talajvíz, más fafajok jelennek meg a természetvédelmi területen, a vízigényes fajok „lejjebb” költöznek, átrendeződik egy kicsit minden.

A szakemberek az eszközök és a kutatóhajó áramellátásáról is gondoskodnia kell, ami a munkaterület védettsége miatt környezetkímélő, könnyű és hordozható kell, hogy legyen. A problémát a megújuló energia biztosításához szükséges berendezések mérete és túlsúlya okozza. Ezt jelenleg akkumulátorokkal és inverterekkel oldják meg, ám több esetben kényszerülnek a csónakmotor generátora által termelt energiára is, amely nem igazán környezetbarát. A kiemelten védett területeken ezért elektromos motort használnak, de annak kapacitása véges, még a tartalék akkumulátorokkal is csak kevés ideig képes szolgálni a munkavégzést – írta a hvg.hu.