MENÜ
2021. február 28.
Elemér
Újragondolják a bolognai rendszert

Újragondolják a bolognai rendszert

hvg.hu

Hogy pontosan mi lesz ez az újragondolás, és mire jutottak a modellváltás kapcsán, az nem derül ki..

Mocsai Lajos tudományos pályája példátlan a magyar egyetemi életben. A korábban sikeres kézilabdaedzőt 2015-ben nevezték ki a Testnevelési Egyetem rektorává, miután egy törvénymódosítás után lehetségessé vált, hogy tudományos fokozat nélkül betölthesse a posztot. Később a Debreceni Egyetem díszdoktorrá avatta, Áder János köztársasági elnök pedig így egyetemi tanári címmel is elláthatta. Egy újabb jogszabálymódosítás is kedvezően hatott a volt szövetségi kapitány egyetemi karrierjére és 65 évesen sem kellett lemondania rektori pozíciójáról.

Most a Magyar Rektori Konferencia társelnökeként nyilatkozott a Magyar Hírlapnak. Rögtön az első kérdésre, hogy mit is jelent a gyakorlatban a társelnöki pozíció, semmilyen választ nem kapunk, csak hogy megtisztelő számára.

Később arról beszél Mocsai, hogy az MRK többek közt a bolognai egyezmény revíziójával foglalkozik. Hogy pontosan mit is jelent ez a revízió, az nem derül ki, csak hogy szó van a többciklusú képzés jogszabályi követelményeinek teljesíthetőségéről, a felsőoktatási szakképzések helyzetéről, a szakképzés áttagolásának hatásairól, a felnőttképzés fejlesztésének lehetőségeiről vagy a különböző képzési szintek közötti átjárhatóságról.

A konferencia foglalkozott az új felsőoktatási modell tapasztalataival is – mondja Mocsai. „Ez nyolc, korábban állami fenntartású felsőoktatási intézményt jelent, amelyek alapítványi fenntartású intézménnyé alakultak át. Alapvető célkitűzésünk a törvényesség és a szabálykövető magatartás mellett az egyetemek tudásának, képzési színvonalának, autonómiájának fenntartásával folyó módszerek vizsgálata volt.” Hogy pontosan mit állapított meg, és mi az álláspontja az MRK-nak erről, arról Mocsai nem mond többet.

Mint ahogy nem volt bőbeszédű azzal kapcsolatban sem, hogy mit tehet az MRK az SZFE-ügyben. „Az MRK ilyen esetben három dolgot tehet. Az első, hogy meghallgatja a feleket, próbál konszenzusos javaslatot tenni és felületet teremteni. A második, hogy felhívja mindenkinek a figyelmét a szabálykövetésre. Végül arra is felhívja a figyelmet, hogy minden egyetemnek megvan a működési rendszere és a hozzá tartozó szabályzata, ami minden kérdésre választ ad. Ebben az esetben a rektori konferencia igyekezett hidat építeni a felek között, ez azonban nagyon nehéz feladatnak bizonyult.”