Tam_Bau
MENÜ
2024. május 1.
Munka ü., Fülöp, Jakab
Menedék papírból

Menedék papírból

player.hu

„Legyenek helyek, ahol nyugalmuk lehet, amennyire csak lehetséges az adott körülmények közt.”

Papírból és szövetből készült menedékeket állít fel a világhírű japán építész, Shigeru Ban Lengyelországban az Ukrajnából érkező menekültek számára. Nemcsak azon van a hangsúly, hogy egyáltalán legyen hol lenniük, de azon is, hogy „legyenek helyek, ahol nyugalmuk lehet, amennyire csak lehetséges az adott körülmények közt.”

Ban már régóta foglalkozik a kérdéssel: először 1994-ben, a ruandai etnikai konfliktus elől menekülők számára készített papírhengerekből menedéket, majd ezt a módszert továbbfejlesztette, kiegészítette, és számos katasztrófa sújtotta területen alkalmazta – többek között a 2011-es nagy kelet-japán földrengés után, a fent látható formában.

Lényegében a papírhengerek – melyeknek erőssége és tartóssága meglepte az építészt az első próbák során – szabadon alakíthatóak oszlopokká és gerendákká, az utóbbiakra pedig hol ruhákat lehet függeszteni válaszfal gyanánt, hol a hagyományos japán rizspapír falakat megidéző térválasztó elemeket.

Ban a hónap elején egyeztetett egy lengyel kollégájával, március 11-én már az országban volt, és az ukrán határtól 25 kilométerre lévő Chelm városában, egy szupermarketből kialakított menekülttáborban 319 egységet installált diákok és önkéntesek segítségével. További 60 egységet állított fel a Wroclaw főpályaudvarán lévő evakuációs központban.

A menekültek számára nemcsak a biztonság és az alapvető biológiai funkciók kielégítése a cél, de a privát terek megteremtése is. Lengyelországban az egyik menekült visszafojtotta az érzelmeit, amíg a többiekkel volt, de a saját szobájában sírni kezdett, mint Ban mondja, „egyértelműen felszakadt belőle a feszültség, amint egyedül lehetett”.
Ban több lengyel városban is telepít menedékeket, de ugyanezt teszi hamarosan Párizsban is, és Szlovénia is kérte a segítségét.

Ban 2014-ben Pritzker-díjat kapott a munkájáért. A papír használata azért is praktikus, mert olcsó, gyorsan összeállítható, szétszedhető és újra felállítható a világ másik felén, továbbá „tudja azt is, ami a japán tervező szerint fontos: ideiglenességével motiválja lakóját, hogy valahol otthont építsen magának”, jegyezte meg Zöldi Anna építész-szakíró.

Az ideiglenesség ellenére volt olyan papírból épített temploma, amit eredetileg három évre szántak, de végül tíz évig használták. Egy papír menedék állhat a szabadban, de nagy csarnokok belső tereiben is, ahogy azt Lengyelországban is láthatjuk.

(Forrás, Yomiuri Shimbun, Octogon, borítókép: Shigeru Ban egy korábbi, tokiói munkája, fotó: SBA)