MENÜ
2024. árpilis 26.
Ervin
Ilyen tantárgyai vannak egy amerikai gimisnek

Ilyen tantárgyai vannak egy amerikai gimisnek

penzcentrum.hu

Vagyonépítés, munkajog, poptörténet - elképesztő órái vannak egy amerikai középiskolásnak, Európából nézve ez szinte hihetetlen.

Látszólag nem bajlódnak műfajokkal, évszámokkal, sem pedig zigótákkal, helyette olyan dolgokat tanulnak ami érdekli őket, vagy igazán hasznát veszik majd a munkaerőpiacon.

Egy német középiskolás, Julian az Egyesült Államokban tanul éppen cserediákként, és a TikTokra feltöltött videóban bemutatja, milyen tanórái vannak egy nap. Az első órája economic, azaz gazdasági ismeretek, ezt nálunk jellemzően csak közgazdasági technikumban tanulják a fiatalok. A második órája building wealth, amit vagyonépítésnek lehetne durván fordítani - szintén nem találjuk meg egy átlagos magyar diák tantárgyai között. A harmadik órája statisztika, a negyedik pedig német - ez neki nyilván nem a legnehezebb órája aznap.

Az ötödik street law, mely konkrétan egy olyan globális jogi és állampolgári ismereteket oktató program, amely kifejezetten középiskolás diákoknak szól. Ennek keretében tanulnak emberi jogot/polgári jogot, a bűncselekményekről és jogsértésekről, demokratikus elvekről, konfliktuskezelést,az érdekérvényesítés folyamatát, büntető- és polgári jogot, munkajogot, a családjogot és a fogyasztói jogokról.

Az ebédet a szabadban töltik el, majd visszaülnek a tanterembe, hogy az amerikai pop és rock történetét tanulmányozzák, majd hetedik órába language arts-ot tanulnak, melyet talán nyelvművészetre lehetne lefordítani. Lényege a nyelvhasználat fejlesztése. Az USA-ban ez a tantervben nagyon fontos terület, a tanulóknak számos készséget tanítanak, hogy a nyelvhasználat terén jártasak legyenek. A nyelvművészet oktatása jellemzően az olvasás, az írás (fogalmazás), a beszéd és a hallás kombinációjából áll. Az iskolákban a nyelvművészetet gyakran a természettudományokkal, a matematikával és a társadalomismerettel együtt tanítják komplex módon.

Teszik mindezt láthatóan laza és oldott környezetben, frontális oktatásnak nyoma sincs, és a mobiltelefonok sincsenek betiltva a tanórákon. Mindeközben Magyarországon 2020/2021-es tanévtől kezdve felmenő rendszerben már a megújult Nemzeti alaptanterv szerint folyik az oktatás. Kásler Miklós miniszter a kihirdetésekor kiemelte, hogy a módosított Nat ötvözi a legmodernebb, legeredményesebb nemzetközi pedagógiai gyakorlatot a magyar oktatás hagyományaival és értékeivel, és erősíti a nemzeti identitást.

Ezzel a kijelentésével azonban sokan nem értettek egyet. A Civil Közoktatási Platform korábbi kritikája szerint a merev és előíró szabályozás ellehetetleníti a diákok közti különbségek kezelését és az esélyegyenlőség biztosítását.

És bár a sokat hangoztatott óraszámcsökkentés megtörtént, de a tananyag mennyisége nem igazodik ehhez, a magyar tanulók így semmivel sem lettek kevésbé túlterheltek.

Közleményt adott ki a Magyartanárok Egyesülete is annak idejét a Nat-tal kapcsolatban, mint írták a Nemzeti alaptanterv a magyar nyelv és irodalom tantárgy tekintetében nem nemzeti és nem alaptanterv. Nem nemzeti, mert ekkora mennyiségű tananyag az adott korosztály legalább kétharmada számára nem elsajátítható, őket a nemzetből mintegy kirekeszti. Nem alaptanterv, mert a tanítást teljes részletességgel s nem csupán alapjaiban szabályozza.