Tam_Bau
MENÜ
2024. árpilis 20.
Tivadar
BÁT-GRILL Kft.: Brandépítés és generációváltás

BÁT-GRILL Kft.: Brandépítés és generációváltás

Takács Zsuzsa • fotó: Kapfinger András

A minőség garanciája a bátaszéki Prémium Gold darabolt csirke.

Több mint negyed évszázad hosszú idő. Az élelmiszertermelésben különösen az. Ki emlékszik arra, hogy 25 dolgozóval, kézi vágással egy szerény telepen elkezdték a brojlercsirkék vágását? Ma Dél-Dunántúl egyik legnagyobb brojlercsirke vágóhídján, a BÁT-GRILL Kft. üzemében 175 főt foglalkoztatnak, beruházások, technológiai fejlesztések sorát hajtották végre, és évente 6.5 millió brojlercsirkét vágnak, 14,3 millió tonna terméket értékesítenek.
Bátaszék legnagyobb foglalkoztatója, stabil és elismert cég, mely zökkenőmentesen vette a sikeres vállalkozások egyik legnagyobb kihívását, a generációváltást is. JORDÁN ANDRÁS ügyvezető igazgató részese volt a cég fejlődésének, két éve irányítja a vállalkozást.

– A kezdetekre visszatekintve, én 1997-ben kezdtem kereskedelmi területen, 2000-től kereskedelmi igazgatóként dolgoztam – mondja a szakember. – Ma sokkal szabályozottabb a gazdasági környezet. Ez egyrészt biztonságot ad, másrészt nagy nehézséget jelent, rengeteg pénzt és energiát követel a vállalkozóktól. Szerencsések vagyunk, mert a tulajdonosi kör agrárszakemberekből áll, és mindig partnerek voltak abban, hogy a józan ész felülkerekedjen, jó döntések szülessenek.

Kézi munkával kezdődött a feldolgozás...

Az 1995-ös indulást követően, amikor elsősorban kézi munkával végezték a feldolgozást, a profil nem változott. A tevékenységi kör ma is a brojlercsirke vágása, feldolgozása, de az évek során több új üzemcsarnok épült, óriási technikai-technológiai fejlesztések történtek, és komoly szállítóeszköz-parkkal rendelkeznek. A brojlercsirkét szerződött partnereiktől állandó minőségben, szigorúan szabályozott keretrendszerben nevelik, saját nevelőteleppel is rendelkeznek.
A vevői igénynövekedés szinte kikényszerítette, hogy a kapacitást folyamatosan növeljék. Az első jelentős pályázati beruházás a 2005-2006-os évhez köthető, ekkor vált meghatározóvá a gépesített technológia. Következő mérföldkő 2014-16 volt, ebben az időszakban a feldolgozóüzemet alkalmassá tették a további kapacitásbővítésre, majd 2017-től indult a következő beruházás, amikor összhangba kellett hozni az üzemek közötti kapacitásokat. Ennek eredményeként emelkedett 4000 darab/órára a feldolgozó vonal teljesítménye, ami újabb megoldandó feladatot adott. Több alapanyagra volt szükség. Ennek megoldására valósították meg a korábbi ketreces élőcsirke beszállítás helyett a konténeres-fiókos szállítási módot. Ez korszerűbb megoldás, és állatvédelmi szempontból is kíméletesebb.

A „sárga csirkétől” a Premium Goldig

A BÁT-GRILL csirkék védjegye kezdettől az egészséges, sárga színük, mely a háztáji csirkék jellegét adja. Ez a vásárlók által kedvelt és keresett jellegzetes megjelenés a gyógynövényként ismert bársonyvirág (büdöske) szirmaiból készült kivonatnak köszönhető. A speciális receptúrát a Palotabozsoki Zrt-ben kísérletezték ki, és őrzik ma is, levédették – tudjuk meg a cégvezetőtől, aki hozzáteszi:
– A piaci körülmények idővel megváltoztak, mások is elkezdtek sárga csirkét árusítani. Ezért Brand-építésbe kezdtünk, aminek az eredménye a Premium Gold csirke. Azt a példát idézhetem, hogy hiába ismerik sokan a Coca-Cola alkotórészeit, ugyanazt az ízvilágot nem tudják elkészíteni. Üzemünk megfelel minden élelmiszeripari termékre vonatkozó minősítéssel, élelmiszerbiztonsági rendszert működtetünk és fontos a „HALAL” minősítés, amivel az ausztriai muszlim vevőinknek exportálunk. Az alapanyagot száz kilométeres körzetből szállítjuk be, hetven százalékban 30 kilométer ez a távolság.

Értékesítési koncepció és jövőkép

A BÁT-Grill Kft. kezdetektől azt a stratégiát követi, hogy a multik kiskereskedelmi üzleteibe nem szállít. Vevőik elsősorban a belföldi nagykereskedők, szakboltok, a kiskereskedők tőlük vásárolnak, vagy közvetlenül eljönnek az áruért Bátaszékre. Saját bolttal is rendelkeznek, Pécsett kettővel is, továbbá Bátaszéken és Mohácson. Idővel talán az online értékesítés is egyre nagyobb szerepet kaphat. A BÁT-GRILL friss termékei szinte az ország egész területén megvásárolhatók, európai országokba exportálnak is, legnagyobb partnereik Ausztriában és Romániában találhatók. Ma 60-40 % körüli a belföld értékesítés- export aránya, ezt tartják egészségesnek.
– A számok, és az eltelt negyedszázad tükrében jónak bizonyult az a döntés, hogy termékeink nagy hányadát frissen, ún. lédig csomagolásban értékesítjük. Csak minimális csomagolóanyagot használunk fel, ez a fenntarthatóságot, környezetvédelmet is szolgálja. Kiegészítő szolgáltatásként a készárut saját hűtős gépjárműparkunkkal szállítjuk ki partnereinkhez – mondja a közel nyolc milliárd forint árbevételű középvállalat ügyvezetője.
A járvány időszaka természetesen megviselte a vállalkozást is, egyben tovább erősítette: – Nálunk nem volt létszámleépítés, nem csökkentettük a béreket, juttatásokat, stabil munkahelyként megerősítettük a pozíciónkat. Mindig az volt a célunk, hogy úgy tekintsenek ránk, hogy ez egy jó munkahely, jó itt dolgozni, és ez a megítélés a nehéz időszakban csak megerősödött. A BÁT-GRILL hagyomány, a 27 év alatt nem változott, biztonságot jelent.

Biztonságot jelent a saját hűtőház

Jordán András szerint a cég egyik gyengesége, kitettsége is nyilvánvalóvá vált a 2020 április-május környéki vírushelyzetben, a nem várt piaci ingadozás rávilágított, hogy saját hűtő- és tárolókapacitásra van szükség. A termelés egyenletes, a piaci igények azonban a hagyományosan megszokott húsvéti és karácsonyi csúcsok mellett is változhatnak, erre kell felkészülni a jövőben. Így született meg a döntés egy 877 m2 alapterületű hűtőház megépítésére, amely 140 tonna fagyasztott áru elhelyezésére alkalmas. Az üzemben egy sokkoló és két fagyasztó tároló helyiség található, ezenkívül csomagoló, valamint készáru-hűtő is megépült a szükséges teljes gépesítéssel, és szociális-irodai helyiségekkel. Mindez a Külgazdasági és Külügyminisztérium által meghirdetett versenyképességi támogatással valósult meg, a 470 milliós beruházás ötven százalékát nyerték el támogatásként, és ami kuriózumnak számít, hihetetlen gyorsasággal kifizetésre is került az összeg.

Trendek helyett állandó minőség

– Az élelmiszertermelésben egyre inkább felértékelődik az állandó minőség, erre kell a hangsúlyt fektetnünk. A folyamatos egyensúly, az elégedettség fenntartása a célunk. Többször felvetődött a kérdés a továbbfeldolgozásról, ám ez egyben nagy kockázatot is rejt több szempontból. Ezért választottuk ezt az utat: amit csinálunk abban legyünk a lehető legjobbak. Nem kell feltétlenül a trendeket követni, vagánynak lenni. Minden reggel, ha felkelünk, bejövünk dolgozni, kérdezzük meg magunktól: tudok-e ma örülni a munkámnak, jobban csinálni, mint tegnap? Ha igen, akkor minden rendben van. 

 

Korszerű hűtőházat avattak

„Modellértékű a Bát-grill Kft. fejlődése”

A biztonságos termelés garanciája. Új, 877 m2 alapterületű, 140 tonna fagyasztott termék tárolására alkalmas hűtőházat avattak február 25-én Bátaszéken, a Bát-grill Kft. telephelyén. A baromfi-feldolgozásban kiemelt szerepet betöltő vállalkozás 470 millió forint beruházással építette meg a létesítményt, melyhez a Külgazdasági és Külügyminisztérium által meghirdetett versenyképességi pályázati programból 50 százalékos támogatást nyert el. Az átadáson ünnepi beszédet mondott Nagy István agrárminiszter, a beruházás jelentőségét méltatta Bozsolik Róbert, Bátaszék polgármestere és Horváth István országgyűlési képviselő, valamint részt vettek az alapítók, partnerek, kivitelezők képviselői.

Az avatóünnepség egyben alkalmat teremtett arra, hogy a két évvel korábban, a Covid-helyzet miatt elmaradt 25 éves jubileumot is megünnepeljék. A megjelenteket Jordán András ügyvezető igazgató üdvözölte, beszédének legfontosabb üzenete a köszönet volt. Először Magyarország kormányának köszönte meg a támogatást, mellyel a beruházás megvalósítását segítették, a tulajdonosoknak a hozzáállását, mellyel mindig a cég stabilitását tekintették az egyéni gyarapodással szemben, az önkormányzatnak a rugalmasságot, hogy a terület gyorsan rendelkezésükre álljon. Majd a cég három alappilléreként köszönte meg a beszállítóknak, a cég dolgozóinak munkáját és a piaci partnerek bizalmát, kitartását. Végül három alapítónak szólt a taps, akik legtöbbet tették a Bát-grill Kft-ért. Ők: Jordán József, aki beindította a vállalkozást, Szekeres Sándor egykori ügyvezető és Neidhardt Ferenc ötletgazda, termelési igazgató.

Szekeres Sándor

Jordán József

Neidhardt Ferenc

Nagy István agrárminiszter ünnepi beszédében elmondta, azért jött, hogy gratuláljon a Bát-grill-családnak. A 100 százalékban magyar tulajdonú, részben családi vállalkozást modellértékűnek tartja az agráriumban. Folyamatos fejlesztéssel, minőségi termék előállításával biztos megélhetést ad a környékben élőknek, és megbízható, minőségi élelmiszert állít elő. Az élelmiszertermelés mindig stratégiai ágazat volt, de a Covid-járvány idején és most, a szomszédunkban kitört háborús helyzetben még inkább felértékelődött. Ezt támasztja alá az agrárium versenyképességének javítására, a népességmegtartásra 2027-ig meghirdetett 4265 milliárd forint nagyságrendű kormányzati vidékfejlesztési program – tette hozzá a miniszter. Elismerően szólt a cég 3,6 százalékos piaci részesedéséről a baromfiágazatban, kiemelte a fejlesztésre fordított források okos felhasználását, a célzott beruházásokat, melyek sorában egy állomás a mostani alkalom, a hűtőház átadása. Sokatmondó, hogy további terveket készítenek elő, újabb közel egymilliárd forint értékű pályázaton dolgoznak, miközben lezajlott egy generációváltás is. A Bát-grill Kft. az egész térség fejlődését tekintve példaértékű, meghatározó vállalkozás – zárta gondolatát. 

Nagy István agrárminiszter (a képen jobbról) a létesítmény avatásán a házigazdával, Jordán András ügyvezetővel (balról)

A programban fellépett a Bátaszéki Székely Unokák Tánccsoport