Tam_Bau
MENÜ
2019. október 20.
Vendel
Mennyi luxusautót használnak a magyarok?

Mennyi luxusautót használnak a magyarok?

vezess.hu

Közel tízezer felső kategóriás sportkocsi és luxusautó van forgalomban Magyarországon.

Kezdjük egy kis luxuspiaci körképpel, jöjjön néhány kemény állítás a magyar autóvásárlók legvagyonosabbjainak igényeiről:

  • vadonatúj Porschéból sokkal többet tudna értékesíteni a hazai importőr annál, amennyi a magyarországi éves kvóta, sorban állnak a vevők, főleg a legexkluzívabb, legdrágább 911-esekért,
  • már az alapkő letétele előtt elfogyott a majdani – időközben megnyílt – Bentley-kereskedés összes idehaza értékesíthető luxusautója másfél évre előre,
    a jövő májustól működő első magyar Aston Martin-szalon létrehozói két év alatt az értékesítés duplázódására számítanak,
  • eddig az új autók, innentől a használtak, ahol hasonló a pörgés a kínálat csúcsain: tavaly rekordot döntött az import, soha ennyi exkluzív személyautót nem trélereztek be a kereskedők és a nepperek, mint 2018-ban.

Szóval itt tart egy szűk réteg – de vajon mennyire szűk? Ha ilyen mennyiségben ömlenek útjainkra a poszterautók, itt az ideje készletezni. A KSH és a Belügyminisztérium segítségével most darabra megmutatjuk, hogy a különlegességekből mennyi van forgalomban, mennyi fut érvényes magyar rendszámmal. A népbetegségnek számító adócsalással nem tudunk mit kezdeni, a szlovák, német és újabban cseh rendszámos autókról sajnos nincs a magyar hatóságoknak adata.

M-es BMW-k – 1000-1500 darab

Az izmosak között talán a leginkább elérhető álomautó, amit a hazai állományának mérete is sugall. Az egyes modellek átlagéletkora ugyanakkor azt is világosan megmutatja, hogy rengeteg az öregecske, nyugat-európai ifjúkora alatt akár többszörösen szétcsapott, egykori értékének morzsájáért behozott példány. Meglehetősen beszédes, hogy a rendszámos M3 Coupék átlagéletkora nálunk 19,8 év.

A másik véglet szerint szépen fogynak a legújabb csodák is, a mindössze pár éve gyártott M4-ből máris kétszáz körüli mennyiséget hajthatnak a szerencsések (a külföldi azonosítósokkal együtt).

A legfrissebb minisztériumi adatok szerint 1138 darab BMW forgalmijában szerepel a nagy M-betű, ebből „az igazi” M2-es, M3-as stb. sportkocsik száma 840. A kettő között az M550i xDrive-ok, M850i xDrive-ok és társaik szerepelnek. A darabszámok mögött minden modellnél feltüntettük az állomány átlagéletkorát

M2 – 61 darab (1,8 év)
M3 – 344 darab (16,9 év)
M4 – 171 darab (2,3 év)
M5 – 184 darab (13 év)
M6 – 80 darab (10 év)

 

Igen ritka, kivételes állapotú, méregdrága példány (A BMW M-es szabadidő-autóiról sajnos nincs információnk)

AMG-s Mercedesek – Beelőzik a riválist?

Sokkal fiatalabbak az affalterbachi remekművek, aminek egyik oka, hogy a tulajdonos Mercedes az utóbbi években szélesítette jelentősen az AMG-k kínálatát. Nagyon úgy tűnik, hogy M-es BMW-kből zömében olcsóbb, öregebb példányok jönnek be az országba, míg az AMG-s Merciket nagyrészt újonnan veszik idehaza.

Persze ezek egy részéből alig van még használt az asztalon. Ha kínálják majd őket az új áruk töredékéért, 6-8-10 év múlva simán megindulhat ezekből is a leharcoltak hada Hegyeshalom felé, ráadásul széles a választék. Nemsokára az AMG lesz az M a magyar használtpiacon? Lehetséges, jelenleg 740-en áll a számláló.

A-osztály AMG– 47 darab (3,3 év az átlagéletkor)
CLA AMG – 45 darab (1,5 év)
C-osztály AMG – 156 darab (7,5 év)
E-osztály AMG – 146 darab (10,5 év)
CLS AMG – 12 darab – (1,5 év)
GLA AMG – 11 darab (2,4 év)
GLE AMG – 103 darab (1,7 év)
GLC AMG – 64 darab (1 év)
GLS AMG – 8 darab
G AMG – 32 darab (2,4 év)
AMG GT – 46 darab (1,4 év)
S-osztály AMG – 38 darab (3,4 év)
SL AMG – 7 darab (5,3 év)

Porschék – Sokkal több, mint az M és az AMG együtt

Sajnos nem kaptunk modellekre szétbontott listát, azonban a legfontosabb két számot ismerjük:

  • összesen 3321 darab Porschén díszeleg jelenleg magyar rendszám,
  • az átlagéletkoruk 12,2 év.

Azaz önmagában több négykerekű fut agancsos logóval, mint amennyi a Mercedes és a BMW sportváltozatainak összesített száma. Hiába állnak sorban a 911-esekért honfitársaink, az újonnan értékesített Porschék legnagyobb része szabadidő-autó: Macan és Cayenne, valamint Panamera.

Szárnyal a szürkeimport is, 2017 egészében 343 használt Porschét vontattak át a kereskedők a nyugati határainkon, tavaly 456-ot, míg idén hat hónap alatt immár 256-ot. Leginkább első generációs Cayenne-ek, igen vegyes évjáratú Boxsterek, és zömében öregecske Panamerák a kedvencek. Sokuk kijön egy új Octavia árából, ám a partityúkok szemében nagyobb a presztízsük.

Challanger, Mustang, Camaro és Corvette – 2000 amerikai izom- és sportautó

A négy legismertebb tengerentúli ikonból közel kétezer darabot használnak honfitársaink. Darabszámban kiemelkedik a mezőnyből a Ford 1964 óta gyártott sportos kétajtósa, ami 55 éve kiváló ár/érték aránnyal hívja fel magára a figyelmet. A tudásához, feelingjéhez képest alacsony vételára meglátszik az újautós értékesítésein, és a használtimportos számokon. Három darab Boss és három Shelby is morog az országban:

Ford Mustang – 1380 darab (átlagéletkor: 20,2 év)
Chevrolet Camaro – 279 darab (18 év)
Dodge Challanger – 86 darab (14 év)
Chevrolet Corvette – 254 darab (20,2 év)
Elgondolkodtató, hogy Camaróból és Corvette-ből csaknem annyin van rendszám, mint M3-asból. Még akkor is, ha ezek régebbi modellek, ám a számok szerint a hazai állományaik átlagéletkora szinte azonos.

Maseratik, Ferrarik és Lamborghinik – Valahol 500 és 1000 között

Ahhoz képest, hogy mennyi Ferrarit látok Budapesten, messze közülük fotózom évek óta a legtöbbet német és szlovák rendszámmal, újabban cseh azonosítókkal. Érzésre ennek a márkának a hazai darabszámát simán megdupláznám, ha nem a magyar rendszámokat, hanem a magyar tulajdonosokat nézzük. Csak hát utóbbiakról nincs Excel.

Maserati – 298 darab (9,8 év az átlagéletkor)
Ferrari – 178 darab (14 év)
Lamborghini – 24 (9,3 év)

Astonok, Bentley-k, Rollsok és Morganek – Majdnem a legdrágábból a legtöbb

Nemrég nyílt szépséges Bentley-kereskedés, május elejétől várja a tisztelt nagyérdeműt a dupla olyan alapterületű Aston Martin-szalon, egyik brit márka szexibb modelleket kínál, mint a másik. És drágábbakat, mindkettő kínálatában százmillió feletti eladási árak is repkednek, természetesen használtan sem bagóért adják őket. Habár a hazai Bentley-flotta meghatározó részét a legolcsóbb Continental GT-k adják, azokat meg már 12 milliótól hirdetik a külvárosi kavicsos kereskedések.

Aston Martin – 43 (12,9 év)
Bentley – 118 darab (12,9 év)
Morgan – 9 darab (13 év)
Rolls Royce – 109 darab – (39,9 év)

Személyes örök kedvencem a Morgan márka a favázával, kopásmentes stílusával – és egy extrás VW Passat árcédulájával. Úgy tűnik, mifelénk mindösszesen maroknyi vagyonos embert izgat fel annyira ez a feeling, nemigen állítják be harmadik autónak a garázsba.

Végül néhány különlegesség

Tudunk róla, hogy 918-as Porschéból többet rendeltek magyar ügyfelek, és tudunk hazai Koeniggseggről is. Utóbbi nem magyar rendszámos, így nem kerülhet be e cikkbe, ahogy hazai forgalmis Spykerről vagy Paganiról sem tud a KSH, BM páros, pedig rákérdeztünk.

Akad azért még pár finomság:

McLaren – 2 darab (nem tudjuk az átlagos életkorukat)
Maybach – 1 darab (13 éves)
Wiesmann – 1 darab (7 éves)
Ha összeadjuk a cikkben szereplő számokat, és hozzájuk vesszük az adócsalós rendszámokkal gurigázó, titkos gyűjteményekben rejtőző (jártunk már ilyenben) ritkaságokat, simán meghaladhatja a tízezer darabot a felsőkategóriás sportkocsik és luxusautók száma Magyarországon. Ráadásul úgy, hogy a sima S-osztályos Mercedeseket, Range Rovereket és a kategóriáikat bele sem vettük.

Ha nyugaton lennénk, mondanánk: a felső tízezer minden tagjának van egy különleges autója a csecsemőtől az aggastyánig. Nálunk inkább az a helyzet, hogy olyanok is vesznek ezekből, akik gyári márkaszervizbe sem tudják hordani vágyaik tárgyát.