Majdnem nyolcvan évesen visszavonul a dúsgazdag magyar
Udvar-Házy révén terjedt el az operatív lízing modellje a kereskedelmi repülésben.
Eladta lízingcégét a magyar származású Steven F. Udvar-Házy, miután már májusban nyugdíjba vonult az általa alapított Air Lease Corporation (ALC) ügyvezető elnöki tisztségéből. Udvar-Házy 1946-ban született Magyarországon, és miután családjával az Egyesült Államokba vándorolt az ötvenes években, úttörő szerepet töltött be a repülőgépek máig jellemző finanszírozási modelljének kialakításában.
Miért fontos ez? Udvar-Házy révén terjedt el az operatív lízing modellje a kereskedelmi repülésben, aminek köszönhetően a légitársaságok pénzügyi szempontból könnyebben tudják fenntartani és megújítani a repülőgépparkjukat. Ennek jelentősége különösen megnőtt, amikor a légcsavaros gépeket elkezdték felváltani a sugárhajtású modellek az 1970-es években.
Az Amerikába vándorolt dollármilliárdosok listáján szereplő négy magyar származású üzletember egyike Udvar-Házy 4,5 milliárd dolláros vagyonával Péterffy Tamás, Soros György és Charles Simonyi mellett. Udvar-Házy az egyetem alatt kezdett bele egy légi közlekedéssel kapcsolatos vállalkozásba, aminek révén megszerezte a későbbi üzletéhez szükséges kezdőtőkét.
Előzmények: a szintén magyar származású Louis és Leslie Gondával hármasban alapította meg Udvar-Házy az International Lease Finance Corporationt (ILFC) 1973-ban. A sikeressé vált céget 1990-ben az egyik legnagyobb biztosító, az American International Group (AIG) vásárolta fel, de Udvar-Házy vezérigazgató maradt, és miután az AIG a 2008-as válságban megroppant, megpróbálta visszavenni az ILFC-t.
Ez végül nem sikerült, és az AIG nehézségei miatt a vagyonán is csorba esett 2010-re, amikor már majdnem nyugdíjazta magát az akkor 64 éves üzletember, ám végül egy új társaságot indított John Pluegerrel, a most eladás alatt álló ALC-t. A cégalapítás számos repülőgépipari szereplőnek adott reményt arra, hogy az ágazat kilábalhat az akkori gazdasági válság okozta nehézségekből.
Igen, de: a repülőgéplízing-szektorban az elmúlt években a konszolidáció volt jellemző, főleg japán és szaúdi szereplők kezdtek felvásárlásokba. A járvány miatt ráadásul meg is nőtt a repülőgép-lízingelés szerepe, mivel a légitársaságok óvatossá váltak a repülőgépek megvásárlásával kapcsolatban. Udvar-Házy a japán Sumitomo egyik érdekeltségével állapodott meg a 7,4 milliárd dollár értékű tranzakcióról.
Mi várható? A nevét Sumisho Air Lease-re változtató ALC megrendeléseit az SMBC Aviation veszi majd át, így a japán tulajdonban álló vállalat a második helyen stabilizálhatja magát a repülőgépek lízingjével foglalkozó cégek piacán az amerikai–ír AerCap mögött. Az ALC 548 repülőgépet üzemeltet, míg az SMBC 741 darabot, az AerCap pedig több, mint 1600 darabot működtet a Bloomberg összesítése szerint.
Számokban: a magyar (származású) milliárdosokra visszatérve, Péterffy Tamás (Thomas Peterffy) vagyonát a Forbes 67,9 milliárd dollárra tette idén júliusban, Charles Simonyiét (Simonyi Károly) 8,3 milliárdra, Soros Györgyét 7,2 milliárdra, míg az Udvarházy Ferenc István néven született üzletemberét a már említett 4,5 milliárdra.