MENÜ
2022. november 29.
Taksony
Magyar bringás a világ legerősebb kerékpárcsapatában

Magyar bringás a világ legerősebb kerékpárcsapatában

telex.hu

Valter Attila 2021-ben a Giro d'Italia rózsaszín trikóját is viselhette négy napig.

 

Valter Attila a Jumbo–Visma országúti kerékpáros World Tour-csapatban folytatja pályafutását, ahol olyan csapattársai lesznek, mint az idei Tour de France-győztes Jonas Vingegaard, az olimpiai bajnok Primož Roglič és a sportág egyik legnagyobb sztárja, Wout van Aert. Valter két sikeres szezon utána távozik a francia Groupama–FDJ csapatától.

A Jumbo-Visma honlapján jelentette be három új igazolását. Valter mellett a szlovén Jan Tratnik és a brit Thomas Gloag is a holland csapathoz megy.

„Azt hiszem, ez a környezet a számomra legmegfelelőbb a további fejlődéshez. A Jumbo-Visma olyan topcsapat, amelyik a kerékpárosait nagyon jól kezeli ahhoz, hogy magasabb szintre lépjenek. A menedzsmenttel folytatott megbeszélések alatt is sokat nőtt a magabiztosságom. Remélem, hogy az elkövetkező években ki tudom használni a bennem rejlő lehetőségeket” – idézte Valtert a csapat honlapja.

„Attilát már évek óta figyelemmel kísérjük. Mind a versenyeken, mind a teszteken láttuk, hogy nagyszerű képességekkel rendelkezik. Alig várjuk, hogy együtt dolgozhassunk vele, és segítsünk neki elérni a benne rejlő lehetőségeket” – nyilatkozta Merijn Zeeman, a csapat egyik sportigazgatója.

Valter 2025 végéig szóló szerződést írt alá a Jumbo-Vismával, így jövőre egy jumbós magyar bajnoki mezt is láthatnak majd a nézők a mezőnyben.

Mintha a Real Madridba igazolt volna

A hollandiai központú Jumbo–Visma a sportág csúcsa, jelenleg nincs náluk jobb, profibb és felkészültebb kerékpárcsapat a mezőnyben. Focis hasonlattal élve, hozzájuk szerződni nagyjából olyan, mintha a Bajnokok Ligája-címvédő Real Madrid igazolná le az embert.

A 29 versenyzőből álló World Tour-sorukat hatalmas, több mint százfős háttérszemélyzet segíti. Köztük van több tucat edző és sportigazgató, masszőrök, orvosok, dietetikusok és szerelők egész sora. Az idei szezonban már 41 győzelemnél járnak, a szlovén Primož Roglič megnyerte a Párizs-Nizza és a Critérium du Dauphiné egyhetes versenyeket, a jelenleg is zajló Vuelta a Españán pedig az összetett harmadik helyén áll.

A szezonjuk egyértelmű csúcspontja a Tour de France volt, amit teljesen leuraltak: hat szakaszgyőzelem, a dán Jonas Vingagard a tavalyi második hely után legyőzte a címvédő Tadej Pogačart, és a sárga trikó mellett a hegyi pontversenyt, vagyis a pöttyös trikót is megnyerte. A zöld trikó is a Jumbóé lett, Wout van Aertnek egyszerűen nem volt ellenfele a pontversenyben.

Nem csoda tehát, hogy vezetik a World Tour-rangsort, és várhatóan a szezon második felében is tovább gyűjtik az értékes győzelmeket. És ez csak a kirakat, ugyanis a Jumbo–Vismának van női és utánpótlás csapata is, akik majdnem ugyanilyen szintű támogatást élveznek, és hasonló sikereket szállítanak. Sőt, egy másik holland nemzeti sport, a gyorskorcsolya támogatásában is kiemelt szerepet játszanak.

Fő névadó szponzoruk a Jumbo, Hollandia második legnagyobb szupermarketlánca, több mint hétszáz üzletük van országszerte, és 2019 óta már Belgiumban is jelen vannak. A kerékpársportba 2015-ben szálltak be, amikor második számú szponzorok lettek a holland nemzeti lottótársaság mellett. Ennélfogva a csapat 2018-ig Lotto–Jumbo néven működött. Miután a Lotto úgy döntött, hogy nem szponzorálja tovább a csapatot, a Jumbo főtámogatóvá lépett elő, és bejelentették, hogy még több pénzt fektetnek a projektbe, amihez a norvég Visma szoftvercég is csatlakozott.

Bár a Jumbo–Visma hivatalos költségvetése nem ismert, becslések szerint legalább 25-30 millió euróból gazdálkodnak évente, aminél többet csak az Ineos–Grenadiers és az UAE Emirates költ a sportágra.

Milyen szerep várhat Valter Attilára?

Valter Attila pályafutása szinte töretlenül ível felfelé: 2020-ban, 21 évesen mutatkozott be a World Tourban a lengyel CCC csapat versenyzőjeként, ebben az évben megnyerte a Tour de Hongrie-t, és 27. helyen zárta élete első háromhetes körversenyét, a Giro d'Italiát.

A CCC a koronavírus-járvány áldozata lett és megszűnt, de Valter nem maradt csapat nélkül, a nagy múltú francia sor, a Groupama–FDJ szerződtette. 2021-ben aztán túlszárnyalta az előző évi teljesítményét, a Girón megszerezte a rózsaszín trikót, végül pedig a 14. helyen fejezte be az olasz kört. Kiemelendő eredménye még a Lombardián szerzett 12. helyezése, és az, hogy idén év elején negyedik lett a Strade Bianche egynapos versenyen, és ötödik a Tour of the Alps versenyen.

A Budapestről rajtoló idei Girón azt is megmutatta, hogy igazi csapatember, aki adott esetben kész feláldozni magát a csapattársa győzelméért. Amikor pedig szabad kezet kapott a szökésre, akkor elért egy negyedik helyet a 19. szakaszon, ami kis szerencsével dobogós helyezés is lehetett volna.

Valter Attila a Giro 16. szakaszán – Fotó: Hevesi-szabó Lujza / TelexValter Attila a Giro 16. szakaszán – Fotó: Hevesi-szabó Lujza / Telex
A még mindig csak 24 éves, de már komoly World Tour-rutinnal rendelkező Valter szerződtetése egybevág a Jumbo–Visma fiatalítási terveivel. Több meghatározó versenyzőjük ugyanis kezd kiöregedni: Steven Kruijswijk jövőre 36, Primož Roglič pedig 33 éves lesz, és az is fájó veszteség számukra, hogy a korábbi Giro-győztes Tom Dumoulin néhány hete visszavonult.

Vagyis Valter számára ott lesz a lehetőség, hogy néhány éven belül előrébb lépjen a hierarchiában – ehhez azonban folyamatosan jól kell teljesítenie egy olyan csapatban, ahol sokkal nagyobb a konkurencia, mint volt a Groupama–FDJ-nél.

A kezdeti időszakban minden bizonnyal hegyi segítőként fognak rá számítani a többnapos versenyeken, így könnyen előfordulhat, hogy ő is Vingegaard, Roglič vagy az amerikai hegyimenő, Sepp Kuss edzésprogramját és versenynaptárát fogja követni.

De akárhogy is alakul Valter jumbós időszaka, az már önmagában óriási elismerés, hogy egy ilyen szintű csapattól kapott ajánlatot. Ez ugyanis azt is jelenti, hogy a Jumbo–Visma vezetői, megfigyelői és edzői komoly potenciált látnak benne, és úgy vélik, az irányításuk alatt még tovább fejlődhet. Ráadásként a volt Pannon Cycling Team-es csapattársa, Szabó Miklós is segítheti a gyors beilleszkedését, aki 2023-tól már állandó szerelőként fog dolgozni a holland csapatnál.