MENÜ
2024. március 29.
Auguszta
Szuperjacht a Lexustól

Szuperjacht a Lexustól

vezess.hu

A Lexus luxusjachtja kerekítve 1,2 milliárd forintba kerül, plusz az extrák, de bőven van is mit csodálni rajta.

A japán prémiumgyártó megpróbál ugyanis luxus életstílusmárkává válni, túllépve az autóipar keretein. Akio Toyodát, a Toyota alapítójának unokáját, a cég világszintű elnökét alighanem szíven ütötte, amikor egy autó-szépségversenyen valaki unalmasnak nevezte a Lexust. Ez 2011-ben történt és azóta az autók külsején is látszik, hogy léptek az ügyben.

Az LY 650 neve a Lexus Yacht mellett a 65 lábas hosszra utal. A pontos mérete 65,5 láb, azaz 19,94 méter, ez már a nagypályás jachtok kategóriája. A hajótest szénszálerősítésű és üvegszálas műanyagból készült, hogy könnyű és erős legyen.

Motorból többféle opció van, a hajtásról mindenképpen dízelmotor gondoskodik. Igen, nem hibrid, nincs napelemes töltésű akkumulátor, mert itt más a feladat. Lehet a dízelekre kígyót-békát kiabálni, de a hatékonyság, azonos üzemanyag-mennyiség mellett a nagyobb hatótáv fontos érv a tengeri hajózásban.

Másrészt a Volvo Penta-hajómotorokkal egy komplett, jól működő rendszert vehet át a hajót építő Marquis Yachts, egy elismert, Wisconsin-állambeli vállalat. A hajtásláncban benne van a kormányállás üveggel fedett, nagy kijelzői mellett a motorirányító szoftvercsomag jachthoz igazítása is, amivel a manőverezést, a motorok vezérlését lehet precízebbé tenni. A két motor egymáshoz képest történő elfordításával a jacht oldalazni is képes kikötéskor vagy elinduláskor.

Több mint 25 000 köbcenti

Bődületes teljesítményű, 12,8 literes, hengerenként négyszelepes, öntöttvas blokkos motorokról van szó. Az IPS 1050 jelű alapverzióban 800 lóerős a soros hathengeres, lépcsőzetes turbófeltöltésű dízelmotor, és ebből ugye kettő van. Felárért rendelhető a 900 lóerős IPS 1200 vagy az 1000 lóerős IPS 1350, ezt is kettővel szorozhatjátok. Korábban a Vezess Facebook-tagozatán sajnos helytelen teljesítményadatok jelentek meg, elhittem ugyanis a sajtóanyagnak, hogy tudják a hajójukról, hány lóerős ez a motor valójában, amit nem kellett volna. Ezek a helyes számok.

Hazánk viszont biztosan nem tartozik a motoros túrahajók főbb célpiacai közé. Felmerülhet bennetek, mégis hogyan juthat el magyar autós lap munkatársa egy ennyire überexkluzív eseményre, ahol Angliából talán négy, Németországból öt zsurnaliszta akadt, míg Szlovákiából, Csehországból, a teljes ex-jugoszláv térségből, Ukrajnából, Svájcból és a Benelux-államokból egyetlen újságíró sem volt velünk. A magyarázat a Lexus kiváló szereplése itthon: a 0,5 százalékos idei eredménnyel sokkal jobb a személyautó-piaci részesedés az európai átlagnál. Augusztus végéig 520 autóval a Lexus két és félszer annyi autót helyezett forgalomba, mint az Alfa Romeo, hétszer annyit, mint az Infiniti vagy a Jaguar és sokkal több autójukra volt vevő, mint Mitsubishiből, MINI-ből vagy Ladából. Az NX is jól megy, de főleg a Camryre épülő ES-ből vennének a magyarok a kvótához képest annyira sokat, hogy nagyjából fél évet kell rá várni.

Fogyasztási adatot sajnos nem közölt a Lexus, de a 4012,54 literes (1060 amerikai gallonos) gázolajtartályból és a szárazon 33 339 kilós súlyból sejthetitek, hogy vannak igényei a motoroknak. A Volvo Penta grafikonjai szerint 800-as fordulatszámon üzemóránként mintegy 12×2 literrel beérik az alapverzió motorjai, ami valamivel 140 liter fölé megy a maximális, percenként 2300-as fordulatszámon. Ezt az energiatömeget jobb nem is átszámolni Priusra és kilométerre.

Családi, baráti hajó

Autóbuziként alig értelmezhető számok ezek, de az LY650 nem sebességet hajszoló versenyhajó. Ha van flybridge, felső híd, abból eleve látszik, hogy itt nem a száguldás a cél, hanem megteremteni a család vagy a baráti társaság egészen kiváló életminőségét biztosító teret. A tervezők figyeltek rá, hogy kényelmesen sikló, nyugodt viselkedésű hajót alkossanak, amit hamar magáénak érez a tulajdonos.

Dan Lenard, a hajó olasz származású formatervezője szerint az autókat könnyű megszokni, az ember beleül, rögtön elboldogul velük, nagyon hasonlóképp kell vezetni őket. A jachtok azonban egyedibb siklásélményt adnak, itt tovább tart, amíg a kapitány és a gép összecsiszolódik. Lemard úr derék autóbuzi, többek között egy 850 lóerőre tuningolt, előző generációs Ford Mustangot dajkál a garázsában, 21-es felnikkel, kézi váltóval és egyedi lendkerékkel. Mutatott róla egy képet, hát, erre mondják odakint, hogy badass car.

Kerekítve 3,8 millió dollár a jacht ára. Átszámítva ez 1170 millió Ft a cikk írásakor, de ahogy a forint értéke zuhan a mérvadó fizetőeszközökkel szemben, lehet ez több is. Alig felmérhető, mekkora vagyon kell ahhoz, hogy valaki megvegyen egy ilyen hajót. Mert ennek sem az ára az egyetlen tétel, hanem a karbantartása, a kikötői tárolása, a biztosítások kifizetése.

Omotenasi, mint a szalonokban

A belső tér kialakításában érvényesül a budapesti, debreceni és a szegedi Lexus-autószalonokban is meghatározó omotenasi, a vendégek kívánságait előre megérző és teljesítő japán vendégszeretet. A belmagasság kellemes, a belépési szinten 203, alul 198 centiméter. A szalonban kényelmesen elfér a kormányállás, egy kanapé és egy ívelt ülőgarnitúra. Az alsó részben három előkelő hálókabin kapott helyet, amelyek mindegyikéhez saját fürdőszoba tartozik.

Egy német jachtszakíró kolléga szerint, aki úgy ismeri ezt a piacot, mint mi a Vezessnél az autókínálatot az 50 ezres Ford Escorttól a 100 millió feletti Rolls-Royce Ghostig, más szemmel tekint erre a hajóra, mint például én.

Szerinte Európában a Riva és más olasz manufaktúrák árnyékában ezt a hajót jóval nehezebben lehetne extrákkal négymillió dollár feletti áron eladni. Amerikában a Marquis Yachts megkerülhetetlen név ezen a piacon, Európában kisebb a nimbuszuk. Azon a jachton, amitől én luxushajó-novíciusként el voltam ájulva, ő rögtön kiszúrta a prototípusokra jellemző apróságokat. Például, hogy a külső hangulatfények LED-jei elől lemaradt a fém diffúzorlemez, ezért nem tökéletesen homogén a díszkivilágítás és a horgonykamra fedelének illesztése is lehetne precízebb. Nahát.

Évi 6-8 darab

Az LY650 a Lexus számára mindenképpen presztízsprojekt, de nem tékozlás! Egy japán cégnél az a pénzszórás nehezen működne, amit Ferdinand Piëch magasztosabb célok jegyében megengedett magának a VW Phaeton, a Bugatti Veyron és a sorozatgyártásba sem kerülő Volkswagen Nardo kifejlesztésével.

A hajóból kisebb sorozat készül. Évente 6-8 darabot képes legyártani belőle a Marquis Yachts, ez teljes hajóépítő-kapacitásuk nem egészen egy tizede. Most a harmadik és a negyedik születik. Az első példány, amin én is utazhattam, már elkelt. Azt rebesgetik, egy helyi Toyota-márkakereskedő fogja megédesíteni vele a pihenést és reprezentál vele a maga köreiben. Másodmagával el tudja vinni a hajót, személyzet nem feltétlenül kell rá. A teljes befogadóképesség 15 fő, de az elkötést és a kikötést a kapitányon kívül egy ember képes megoldani.

Ezzel a hajóval az idén 30 éves Lexus új szintre lépett. Egyedi vonalvezetésű, könnyen azonosítható luxusjachtja olyasfajta adu a szárazföldön rekedt konkurensekkel szemben, ami vonzóbbá teheti a márkát a 30-40 milliós autók közül válogató ügyfélkör szemében.