Tam_Bau
MENÜ
2024. árpilis 30.
Katalin, Kitti
Kétszer kellett újrakezdenie, ma a leggyorsabban növekvő cégek közé sorolják

Takács Zsuzsa • fotó: Kapfinger András

Az Év Tolna Megyei Vállalkozója: hobbija és munkája a horgászat.

Háromszoros országos bajnok, világbajnok és az USA örökös bajnoka. Szenvedélye és megélhetése is a horgászat, miközben saját fejlesztésű termékkel megalapozta és folyamatos fejlesztéssel felfuttatta a kezdetben saját maga által használt és elkészített horgászcsalik gyártását és forgalmazását végző vállalkozását. Papp József, a PJ Top Mix Kft. alapító tulajdonosa az Év Tolna Megyei Vállalkozója elismerő címet kapta meg. Ennek apropóján beszélgettünk a cég dombóvári székhelyén.

Több, mint 65 éve születtem Dombóváron, majd a gépészmérnöki diploma után ide is tértem vissza. Itt kezdtem el dolgozni az akkori Unió Ipari Szövetkezetnél. Szereztem még egy építész diplomát, majd három szakmérnökit, és a rendszerváltáskori cégszétdarabolásokat követően – melyben nem vettem részt – 1986-ban megalapítottam saját vállalkozásomat – kezdi a cégvezető.

Az alapprofil szakmájából eredendően (gépész- és építészmérnök), acélszerkezetek gyártása és tervezése volt. Megemlíti, hogy a dombóvári ipari iskola tornatermének acélszerkezetét is ők gyártották, ám a rendszerváltás, majd az azt követő zavaros évek kétszer padlóra tették a vállalkozását, de sikerült a nulláról és a mínuszból újra és újra talpra állni. Hiába tette erre az életét, és már iskolásként is mérnöki pályára készült, 1998. november 28-án 13 órakor egy forintért eladta a korábbi cégét. Aztán egy év rákészülés után megalapította a Top Mix Kft-t, ami szó szerint egy hobbiból nőtte ki magát.

– Apám kisiskolás koromban vitt el először horgászni, de semmit nem fogtunk, ezért ő soha többet nem próbálta. Nekem viszont az életem részévé vált – meséli Papp József. – Nagyjából 18 évesen kezdtem el a versenyzést, '96-ban szereztem az első Magyar Bajnoki címemet. Büszke vagyok rá, hogy az évek során három kategóriában, (úszós, feeder és masters) is nyertem bajnoki címet, ami eddig még soha senkinek nem sikerült. Nyertem szlovák és horvát bajnoki fordulókat, az Amerikai Egyesült Államok örökös bajnoka vagyok, miután egymás után háromszor kerültem ki győztesen – három után jár ez a cím. Tavaly a Magyar Masters válogatott tagjaként a világbajnoki címet is sikerült megszereznem.
Papp Józsefet élmény hallgatni, miden győzelme egy-egy érdekes történetet rejt. Az US Openre első alkalommal, egy baráti meghívásra érkezett, és alapos felkészülés előzte meg a versenyt. Gondosan tanulmányozta a helyszínt, a halakat, azok táplálkozási szokásait, és rájött, hogy milyen etetéssel tudja odacsábítani és megfogni a halakat. És a taktikát is kidolgozta, az erős sodrású vízben speciális csalivezetési technikával nyert. Ez hozta meg a következő években is a győzelmet, harmadik alkalommal stroke-ot kapott, majd a kórházi kezelés közben hétvégi eltávozáson megnyerte a versenyt. Most is világbajnokságra készül, Magyarországon és Spanyolországban vár rá a megméretés, nem akar leállni.
Ha megvan a séma a vízre, a halakra, akkor ezen nem változtatok – árulja el sikerének titkát. Persze az alapos felkészülés, sok év gyakorlat és tapasztalat is rengeteget számít. De hogy hogyan lett a hobbiból vállalkozás, annak is érdekes a története:

– Korábban saját magamnak készítettem horgászcsalit, aztán egyre többen kértek tőlem. Saját receptúrákat gyűjtöttem, most is állandóan kísérletezem, és receptkönyvben őrzöm ezeket – mondja a vállalkozó. – Ez adta az ötletet, hogy Top Mix néven horgászvállalkozást alapítsak 2000-ben. Úgy kalkuláltam, ha az első évben eladok 22 tonna etetőt, akkor már a befektetett pénzemnél leszek. Az első évben elment 47 tonna, majd a következőben 240 tonna. A 2008-as évek válsága nekünk sem tett jót. Azóta folyamatosan növekszik a cég. Korszerű vállalatirányítási rendszerünk van, és a gyártás mellett kiépítettünk egy, az egész országot lefedő logisztikai hálózatot, és nagykereskedésünk mellé megnyitottuk webáruházunkat is. Munkánkat, a fejlesztéseket 10 teszthorgász is segíti, jelenleg 30 családnak biztosítunk biztos megélhetést. A vírushelyzetet is sikerül megoldanunk úgy, hogy nem kellett elküldeni senkit sem. Nyereségünket javarészt visszaforgatjuk, mert csak így tudunk lépést tartani az igényekkel.

A cég életében az utolsó három év növekedése kiemelkedő volt, sőt, annyira kiemelkedő, hogy bekerültek a Financial Times listáján az 1000 leggyorsabban növekvő cég közé. Az Év Vállalkozója elismerés azonban meglepetésként érte, meghatódott és nagy becsben tartja. A család, a munkatársak nélkül azonban nem sikerült volna.
– Fontosnak tartom, hogy, két fiam is a cégnél dolgozik iskoláik elvégzése után, így megvan a folytonosság. Erre nagyon büszke vagyok, ráadásul egyre több terhet vesznek le a vállamról, nagyban segítik a céljaink megvalósítását. Természetesen ők is horgásznak. Feleségem részéről is megkapok minden támogatást, hiszen enélkül nem is lehetne csinálni. Elfogadja, hogy néha éjszaka is dolgozom, vagy egy hétre elmegyek egy versenyre, akár többször is az év folyamán, teszi hozzá, majd így folytatja: – Két fiam és feleségem részéről hét unoka vesz körbe, és szeretnék velük egyre több időt tölteni a jövőben, és kicsit visszafogni a munkát, amire az új logisztikai központ megépítése és az új termékcsalád kifejlesztése után lehetőség nyílhat.