MENÜ
2024. árpilis 29.
Péter
Hajómotortól az üvegházig

Hajómotortól az üvegházig

agrarszektor.hu

A teherszállító hajók évente körülbelül 1 milliárd tonna CO2-ot juttatnak a légkörbe.

Szén-dioxid kiszűrésére és ennek "CO2 akkumulátoros" begyűjtésére alkalmas rendszert fejlesztettek ki teherhajókhoz, hogy ezzel lehessen felhasználni az üvegházakban a hajók által kibocsájtott CO2 egy részét. A szén-dioxidos szűrőrendszer adta előnyöket szeptembertől tudják már használatba venni a rotterdami logisztikai szolgáltató Shypple ügyfelei.

A világ áruszállításának közel 80 százaléka vízen történik, melynek köszönhetően a teherszállító hajók évente körülbelül 1 milliárd tonna CO2-ot juttatnak a légkörbe. Annak érdekében, hogy ennek a nagy mennyiségben kibocsájtott szén-dioxidnak egy részét kertészetekben is hasznosítani lehessen, kooperációba kezdett két holland vállalat, a digitális logisztikai platformot működtettő Shypple és a fenntartható teherhajózást fejlesztő Value Maritime - írja a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács.

A Value Maritime egy olyan szűrőrendszert fejlesztett ki kis és közepes méretű teherszállító hajók részére, amellyel hatékonyan kiszűrhetők az égéstermékből a káros összetevők, mint például a kén, az ultra-finom részecske, vagy a szén-dioxid. A rendszer két részből áll, melyből az egyik a hajó kipufogógázát szűri meg, míg a másik része képes továbbá a mosogató vizet is megszűrni az olajmaradványoktól és egyéb részecskéktől. A használt víz ezzel pH semlegesen kerülhet az ülepítő tartályokba, amivel még az óceánok elsavasodása is csökkenthető. A szűrőrendszer előre legyártott egységként, könnyen implementálható bármely új, vagy régi építésű hajóba.

Ahhoz, hogy az üvegházakban is felhasználható legyen a hajók által kibocsájtott szén-dioxid, a Value Maritime rendszere egy innovatív és szabadalmaztatott technológiával választja ki és raktározza el a gázt. A kiszűrt szén-dioxid, a Value Maritime CO2 akkumulátoraiba kerülnek begyűjtésre, egy olyan tároló egységbe, ami akárhányszor feltölthető, majd kiüríthető. A kikötőbe érve a hajó "CO2 akkumulátora" elszállításra kerül az üvegházakba, ahonnan majd kiürítve visszatérhet a hajóba, hogy a szűrőrendszer által kiválasztott gáz ismét feltölthesse azt, és elölről indulhasson a körforgás.