MENÜ
2024. árpilis 24.
György
Cukor helyett „álnevek” a csomagolásokon

Cukor helyett „álnevek” a csomagolásokon

divany.hu / BÁLINT LILLA

A gyártók sokszor trükkös elnevezésekkel szerepeltetik a cukrot.

Sokan próbálják kerülni a cukor használatát, akár cukorbetegség vagy inzulinrezisztencia, akár az egészséges táplálkozás miatt. A gyártók azonban nem könnyítik meg a dolgukat: az apró betűs összetevők között igen gyakran szerepel a cukor – csak éppen más néven. Íme a leggyakoribb álnevek, amikkel a csomagoláson találkozhatunk.

Az amerikai Heart Association szervezet szerint nők számára napi hat teáskanál, azaz 25 gramm a maximális cukormennyiség, férfiaknak pedig 37,5 gramm, ami kilenc teáskanálnyi mennyiséget jelent. Ennek a mennyiségnek azonban a kétszerese-háromszorosa is könnyedén lecsúszik, ha nem figyelünk oda a termékösszetevőkre, s ezt az egészségünk bánhatja: a szív, a fogak, az érrendszer, a hasnyálmirigy, az agy és a bőr egyaránt megsínyli, ha hosszú távon túllépjük a keretet, viszont nem mozgunk eleget.
Azt gondolhatnánk, hogy cukorral elsősorban az édesipari termékekben találkozhatunk, de sajnos ez sem állja meg a helyét: müzliszeletekben éppúgy előfordul a rejtett cukor, mint felvágottakban, májkrémekben, alkoholban, mártásokban, pékárukban vagy levesporokban. Fontos, hogy ne csak a tápanyagtáblázatot silabizáljuk, mert ott csak a „sima” cukor mennyiségét tüntetik fel a gyártók: az összetevők listájában különféle megnevezésekkel még szerepelhet cukor. 

https://divany.hu/testem/cukor-elnevezesek/