MENÜ
2024. december 13.
Luca, Otília

Telefon vagy útlevél? A fiatalabbak inkább az utóbbit veszítenék el

drive.hu

Az iD Mobile telefonszolgáltató egy kérdőívben arra volt kíváncsi, milyen szerepe van a mobiloknak a nyaralás alatt.

Abban valószínűleg mindannyian egyetértünk, hogy kevés kellemetlenebb dolog van annál, ha a nyaralás alatt nyoma veszik egy-egy fontos eszközünknek. Egy friss kutatás szerint viszont a prioritások nagyon is különböznek generációs tekintetben: a fiatalok java része például sokkal inkább veszítené el útlevelét, mintsem telefonját.

Az Express egy érdekes kutatásról számolt be nemrég: az iD Mobile telefonszolgáltató egy kérdőívben arra volt kíváncsi, milyen szerepe van a mobiloknak a nyaralás alatt. A felmérésben végül több mint kétezer, különböző korosztályokhoz tartozó utazó vett részt, válaszaikból pedig az látszik, hogy van egy generációs eltérés a prioritások tekintetében.

A fiatalok (milleniálok és Z generáció) közel harmada például sokkal inkább veszítené el útlevelét a nyaralás alatt, mint okostelefonját. Ezzel szemben az X generációs kitöltők csupán 7 százaléka, a baby boomereknek pedig 11 százaléka tartja fontosabbnak telefonját, mint útlevelét. További érdekesség, hogy míg a 18-27 évesek átlagosan 89 percet töltenek telefonnyomkodással a nyaralás egy napja alatt, addig az idősebb generációk inkább a digitális detoxnak a hívei: az X generációsok átlagosan szerény 47 percet, míg a baby boomerek csupán fél órát használják okoseszközüket a szabadság alatt.

A kérdőívből az is kiderült, hogy a turisták 31 százaléka fizet extra roamingköltségeket külföldön, amire nagyjából 20 ezer forint körüli összeget szoktak költeni – ebből kiindulva az sem meglepő, hogy a kitöltők 77 százaléka szerint a szolgáltatóknak kutya kötelességük lenne kedvezőbb internethasználati díjakat kínálni külföldön tartózkodás során.

„Senkinek sem kéne mellőznie a mindennapok kényelmi szolgáltatásait a nyaralás alatt. Persze egyáltalán nem szükséges a közösségi médiát bújni ilyenkor, ám az olyan szolgáltatások, mint például a GPS, a fordító vagy az időjárás-előrejelző alkalmazások jól tudnak jönni egy ismeretlen országban. Ezért pedig nem kéne extra összegeket kiadnunk” – fejtette ki véleményét Lewis Henry, az iD Mobile munkatársa, aki a kutatást végezte.

Az eredmények szerint a legtöbben egyébként fényképek, videók készítésére használják a telefonjukat nyaralás alatt: a kitöltők például átlagosan legalább 11 képet készítenek egy nap, de itt is megfigyelhető egy generációs különbség: míg a baby boomerek elsősorban a turisztikai látványosságokat örökítik meg, addig a fiatalabbak főleg a természetre, illetve az ételekre fókuszálnak. Összességében a kitöltők 54 százalékának a leglényegesebb, hogy sikerüljön elcsípni a különleges pillanatokat, míg 46 százalékuknak a legfontosabb az otthoniakkal történő kapcsolattartás – 44 százalékuk pedig a leggyakrabban navigálás miatt hívja segítségül a telefont.

Az időjárásért a válaszadók 42 százaléka néz rá a képernyőre, a közösségi média tartalmai iránt viszont meglepően kevesen, mindössze 29 százalék érdeklődik.
Image

További érdekes statisztikai adatnak számít, hogy a kitöltők 34 százaléka ellenőrzi le a turisztikai látványosságokat telefonon, 32 százalékuk foglal mobilon keresztül, és több mint egyharmaduk (35%) tárolja utazási dokumentumainak nagy részét okoseszközén – ez például megmagyarázza, hogy a milleniálok és a Z generációs utazók miért nyilatkoztak úgy, hogy inkább fizikai útlevelüket hagynák el telefonjuk helyett.

A kérdőívben technológiára irányuló kérdések is voltak: érdekes módon az utazók mintegy 20 százaléka terveztetné meg szívesen a mesterséges intelligenciával (MI) a nyaralást a jövőben, 9 százalékuk pedig már jelenleg is ezt teszi. Ez a fajta techközpontúság mondjuk inkább a fiatalabb generációkra volt jellemző: a milleniálok 19, míg a Z generációsok 20 százaléka nyitott az MI segítségére.