MENÜ
2024. árpilis 28.
Valéria
Szakácsok, akik köszönik, de nem kérnek a lazacból

Szakácsok, akik köszönik, de nem kérnek a lazacból

zoozoo.hu / Szakácsok, akik köszönik, de nem kérnek a lazacból

A kezdeményezést gasztronómiai újságírók, Michelin-csillagos séfek is támogatják.

Napjaink egyik legnébszerűbb étele a lazac, az is szereti, aki amúgy nem rajong a halételért. De vajon miért hívják a tenger baromfijának és miért fog össze egyre több szakécs, főleg az Egyesült Királyságban és mond nemet a népszerű halfajtára?

A lazac meghódította az egész gasztronómiai iparágat: a gyorséttermektől a világ legelőkelőbb éttermeiig, szinte mindenhol kapható. Ráadásul az egészséges táplálkozás egyik alapillérévé nőtte ki magát, a táplálkozási szakemberek évek óta dicsérik a lazachús erényeit, amely vitaminokban, ásványi anyagokban és egészséges zsírsavakban gazdag, ugyanakkor kevés káros telített zsírt tartalmaz – írja a magyarmezogazdasag.hu.

De akkor mi a gond?
A tenger baromfijaként aposztrofált hal, azért kapta ezt a nevet, mert tömegesen tenyésztik, hogy az elképesztő igényeket ki lehessen elégíteni, így nem sokban különbözik, a szárnyas tenyésztéstől, ami szintén hagy „némi” kívánnivalót maga után.

Ennek viszont egyéb következményei is vannak, így 2022-ben a Brit székhelyű WILDFISH nevű szervezet kampányt indított a vadon élő halak és környezetük védelme érdekében. Az OFF THE TABLE elnevezésű kampány célja pedig, hogy felhívja a szakácsok és a halbarátok figyelmét a lazactenyésztés romboló környezeti hatásaira.

A kezdeményezés létrehozói arra ösztönzik a szakácsokat, hogy olyan halételeket tálaljanak, amelyek fenntarthatóbb alternatívái a lazacnak. Válasszák például a tőkehalat, a nagy rombuszhalat vagy a pisztrángot.

Rámutattak, hogy a nagyüzemi gazdaságok hatalmas mennyiségű vadon élő halat használnak fel a lazacok táplálékául, amelyet az emberek is könnyen elfogyaszthatnának. Véleményük szerint a lazac fenntartható tenyésztése mítosz csupán.
A világ számos környezetvédelmi szervezete és több mint 150 étterem, szálloda és vendéglátóipari vállalat lett a kampány partnere. A kezdeményezést gasztronómiai újságírók, Michelin-csillagos séfek és többek között az amerikai Patagonia ruházati márka is támogatja. Az Egyesült Királyság mellett Dániából, Kanadából és Izlandról is egyre többen csatlakoznak a tenyésztett lazac ellenes kampányhoz.