Tam_Bau
MENÜ
2024. árpilis 26.
Ervin
Sötéten látják a jövőt a magyar kisvállalkozások...

Sötéten látják a jövőt a magyar kisvállalkozások...

hvg.hu

...ezért nagy átalakításokat terveznek.

A magyar kis- és középvállalkozások (kkv) marketingesei közel 73 százaléka gazdasági visszaesésre számít a következő évben, erre készülve azt tervezik, hogy növelik a hirdetési költségüket és a kommunikációs aktivitásukat. Többek között ez derült ki a Liftup képzési platform friss felméréséből, amelyben a a közösségi médiás jelenlétről és a metaverzumról is kérdezték a hazai cégek szakembereit.

A várható gazdasági kihívásoknak a hirdetési költségek növelésével próbálja elejét venni a válaszadók 40 százaléka, míg 38 százalék a jelenlegi költési szintben gondolkodik, a többiek pedig visszafogják reklámköltésüket. A kommunikációs aktivitását viszont a cégek kétharmada (65%) tervezi növelni. A marketinggel kapcsolatos feladatok kiszervezésében is lesz változás: a cégek harmada úgy gondolja, a jövőben kevesebb tevékenységet fog külsősökre bízni.

„Az előttünk álló időszakban minden cégnek fel kell készülni arra, hogy változtasson a bevált marketinggyakorlatán, érdemes újragondolni az eddigi módszereket” – véli Lévai Richárd a Liftup Akadémia vezetője, aki szerint nemcsak a lehetséges válság, de a platformok jelentős átalakulása is kihívások elé állítja a cégeket, aminek új módszerek elsajátításával lehet eredményesen megfelelni.

Vége a jó időknek: nem elég csak a Facebookon kommunikálni

Néhány éve még komoly problémát jelentett a vállalkozásoknak, hogy egyre többet kell fizetniük a hirdetésekért, hiszen ingyenesen nagyon kevés követőjükhöz tudnak eljutni a közösségi portálokon. Ez a jelenség mára normalizálódott: arra a kérdésre, hogy mit nem szeretnek a közösségi médiában, már csak 36 százaléka válaszolta azt, hogy „nem jelennek meg a bejegyzéseim az összes rajongómnak”. Ez az arány még tavalyi 50 százalék fölött volt.

A válaszadók 55 százaléka (még) több platformon szeretne jelen lenni, 36 százalékuk pedig saját ügyféladatbázisát (pl. hírleveles címeinek mennyiségét) szeretné növelni. Ezek mindegyike segíthet abban, hogy ne legyen kitéve egy vállalkozás egyetlen platform (jellemzően a Facebook) változásainak – mutat rá a felmérés eredményeit összegző közleményében a Liftup.

A Facebook a legfontosabb marketingplatform a kisvállalkozások nagy részének, és a válaszadók szerint még mindig megéri, hiszen 2022-ben is 73 százalékuk mondta azt, hogy megéri jelen lenni a felületen. Azonban az elégedettek aránya csökken, az elégedetleneké pedig folyamatosan növekszik az előző évekhez képest.

Videók és metaverzum

A videók térnyerése megkérdőjelezhetetlen, ezt pedig egyre több cég látja be. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy a fejlesztendő marketingterületek listáján több olyan téma is az első tízben van, amely valamilyen módon a videós tartalomkészítéshez kötődik.

A válaszadók még nem érzik elérkezettnek az időt arra, hogy a metaverzumot használják. Sokan nem is tudják mi az, vagy egyszerűen egy felesleges, kitalált témának gondolják.

Ugyanakkor a metaverzum egyes (lehetséges) elemei már jobban foglalkoztatják a vállalkozásokat. A kiterjesztett valóságot már 11 százalékuk próbálta a marketingjében legalább egyszer, harmaduk (31%) pedig gondolkodik ennek használatán. A virtuális valóságot viszont még csak 6 százaléknyian próbálták ki.