MENÜ
2024. árpilis 23.
Béla
Napelemek a vasúti sínek között

Napelemek a vasúti sínek között

nrgreport.com/Devenyi Dalma

Az induló vállalkozásnak nagy ambíciói vannak az ökoinnovációval kapcsolatban.

A napelemeket „szőnyegként” terítik ki a vasúti sínekre Svájcban. A svájci Sun-Ways start-up cég májusban telepíti a paneleket az ország nyugati részén található Buttes vasútállomás közelében, a Szövetségi Közlekedési Hivatal jóváhagyására várva. Mivel az éghajlati válság megköveteli, hogy felgyorsítsuk Európa energetikai átállását, a fejlesztők új lehetőségeket látnak a szokatlan felületekben.

Út menti részek, víztározók, farmok mind helyet találnak a napelemes rendszereknek. A német Deutsche Bahn pedig azzal is kísérletezik, hogy vasúti talpfákat is napelemekkel lát el. A Sun-Ways azonban elsőként szabadalmaztatott egy kivehető rendszert az EPFL, a lausanne-i svájci szövetségi technológiai intézet segítségével – írja az Euronews.

„Ez az innováció” – mondta Baptiste Danichert társalapító a Swissinfo hírportálnak. És ez kulcsfontosságú, mivel a vasúti síneket időről időre el kell takarítani a nélkülözhetetlen karbantartási munkálatok miatt.

 Hogyan kerülnek a napelemek a sínekre?

A nyugati Ecublens városában működő svájci vállalat mechanikus rendszert dolgozott ki a levehető napelemek felszerelésére. A svájci Scheuchzer pályakarbantartó vállalat által kifejlesztett vonat a síneken fog közlekedni, és menet közben fotovoltaikus paneleket helyez el. Ez olyan, „mint egy kibontott szőnyeg” – mondja a Sun-Ways.

A speciálisan tervezett vonat egy dugattyús mechanizmust használ az egy méter széles panelek kibontásához, amelyeket egy svájci gyárban szereltek össze.

A fotovoltaikus rendszer által termelt villamos energiát a villamos hálózatba táplálják be, és az otthonok áramellátására használják, mivel a vasúti üzembe való betáplálás bonyolultabb folyamat lenne.

 Mennyi energiát termelhetnének a vasútvonalakon elhelyezett napelemek?

Az induló vállalkozásnak nagy ambíciói vannak az ökoinnovációval kapcsolatban. Elméletileg a paneleket ki lehetne terjeszteni Svájc teljes, 5317 kilométer hosszú vasúthálózatára. A fotovoltaikus cellák körülbelül 760 futballpálya méretű területet fednének le. Nyilvánvalóan nem lenne sok értelme a napelemes szőnyeg alagutakra való kiterjesztésének.

A Sun-Ways becslései szerint az országos vasúthálózat évente egy terawattóra (TWh) napenergiát termelhetne, ami Svájc teljes energiafogyasztásának mintegy 2 százalékának felel meg. Ha Svájcban beválik a rendszer, a vállalat transznacionális lépéseket kíván tenni – Németországba, Ausztriába és Olaszországba is el akarja terjeszkedni.

„A világon több mint egymillió kilométernyi vasútvonal van. Úgy gondoljuk, hogy a világ vasútvonalainak 50 százaléka felszerelhető a mi rendszerünkkel” – mondta Danichert az SWI Swissinfónak.

Érvek és ellenérvek

A vállalatnak azonban még sokat kell bizonyítania a Buttes melletti kísérleti projektjével. A Nemzetközi Vasúti Szakszervezet aggodalmát fejezte ki, hogy a paneleken mikrorepedések keletkezhetnek, a zöldterületeken nagyobb tűzveszélyt okozhatnak, sőt, a visszaverődések is elvonhatják a mozdonyvezetők figyelmét.

A Sun-Ways azt állítja, hogy paneljei ellenállóbbak, mint a hagyományosak, és tükröződésgátló szűrővel is rendelkezhetnek, hogy ne zavarják a mozdonyvezetőket. Beépített érzékelők is biztosítják a megfelelő működést, míg a vonatok végére erősített kefék eltávolíthatják a szennyeződéseket a panelek felületéről.

Néhányan rámutattak, hogy a jég és a hóesés megakadályozhatja a vízszintes panelek hasznosságát, de a Sun-Waysnek erre is van válasza. Egy olyan rendszeren dolgozik, amely megolvasztja a fagyott csapadékot.

 Kiemelt kép forrása: Sun-Ways

https://nrgreport.com/cikk/2023/03/23/vilagujdonsag-napelemeket-telepithetnek-a-vasuti-sinek-kozotti-terekbe/