Mihályi Péter: A Fidesz gazdaságátalakítása mögött az elitcserére tett kísérlet áll, de a kísérlet elbukott
Az elmúlt bő száz évben számos kísérlet történt a nemzeti vagyon újraelosztására Magyarországon.
Mihályi Péter, a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára tavaly októberi akadémiai székfoglaló előadásában ezek közül a legutóbbi kísérletre, a 2010 óta kormányzó Fidesz által létrehozott nemzeti együttműködés rendszerére koncentrált. Az előadás írott változatát április elején tette közzé a Közgazdasági Szemle.
Mihályi szerint az elmúlt bő évtizedben nem mást láthatunk, mint azt, amiről Orbán Viktor miniszterelnök 1998-ban, a Fidesz első hatalomra kerülésekor azt mondta, hogy „több, mint kormányváltás, kevesebb, mint rendszerváltás”. A gazdaságban és a társadalomban nagyon komoly és tudatos átrendezés zajlik már az első Orbán-kormány hatalomra kerülése óta; az elmúlt évtizedben csak a közjogi berendezkedésben alapvető változások mentek végbe.
A kormány
2010-ben átszabta a jogalkotási törvényt,
2011- ben leváltotta a Legfelsőbb Bíróság elnökét,
2013-ban a választási törvények és részletszabályok módosításával csökkentette az országgyűlési képviselők számát,
12 év alatt 300 alkalommal módosította a választások lebonyolítására és a pártok finanszírozására vonatkozó szabályokat,
az Országgyűlés jelentőségét több jogszabály módosításával lenullázta,
érvénytelenítette a 2012 előtti alkotmánybírósági döntéseket,
ellehetetlenítette a népszavazás jogintézményét,
2022 végéig 1,2 millió külföldön élő magyarnak adott állampolgárságot és ezzel választójogot,
korlátozta a sztrájkjogot és a civil szervezetek működését,
a bírák, ügyészek és közjegyzők nyugdíjkorhatárának 70-ről 62 évre történő leszállításával, 231 bíró és 107 ügyész azonnali felmentésével, a maga képére formálta az igazságszolgáltatást és a bűnüldözést,
az Alkotmánybíróság működési rendjének átalakításával ellehetetlenítette a kormányzat alkotmányos kontrollját,
a legfontosabb közszolgáltatások (közoktatás, egészségügy, közmű-kommunális ellátás) ágazati szabályainak módosításával elérte, hogy az önkormányzatok feladatai és forrásai 30 százalékkal csökkentek, a kiadások GDP-hez viszonyított részaránya 12-13 százalékról 2014-re 7,6 százalékra csökkent, és ezzel Magyarország bekerült a leginkább centralizált országok csoportjába,
Mihályi szerint ez a fajta centralizáció jelentősen átrajzolta Magyarország közjogi térképét, és azt mutatja, hogy a kormányon lévők nem értik vagy legalábbis nem akarják elfogadni, hogy az állam mindenképpen rossz tulajdonos. A közgazdász az állam rossz gazda mivoltát Kornai János fél évszázaddal ezelőtt érvelésével magyarázza, ami szerint a puha költségvetési korlát miatt az erőforrások mindig elfolynak. Ha az állam a gazdája valaminek, akkor az államon belüli érdekeltek törvényszerűen kiharcolják az értelmetlen, pazarló, nem gazdaságos finanszírozást.
Privatizáció vs. államosítás
Mihályi amellett érvel, hogy a változásokat nem elegendő egyetlen dichotóm struktúrában – „privatizáció versus (vissza)államosítás” – értelmezni, hiszen a Fidesz hatalomra kerülése óta nemcsak a nemzeti vagyon újraelosztása zajlik, hanem ezzel együtt a szellemi és kulturális elit cseréje is, amire a 20. század folyamán sok kísérlet történt.
A mostani átalakításhoz hasonló nagyságrendű változások Mihályi szerint a következők voltak:
Őszirózsás forradalom (1918-19),
Tanácsköztársaság (1919-21)
Trianoni békeszerződés (1920-tól)
vagyonváltság (1920-24)
szelektív különadók (1938-44)
Szálasi korszak (1944-45)
a szocializmus államosító évtizede (1945-61)
...