MENÜ
2024. árpilis 19.
Emma
Akkumulátorok mesterséges gumiból?

Akkumulátorok mesterséges gumiból?

zoldpalya.hu

Lényegesen olcsóbb és környezetkímélőbb megoldásra bukkantak az MIT kutatói.

Az elektromos autók népszerűségének robbanásszerű növekedésével hasonló mértékben nőtt meg az igény a hatékony akkumulátorok iránt. Az energiatárolókra ráadásul a megújuló energiaforrások egyre nagyobb mértékű használata miatt is komoly szükség van, jelenleg ugyanis ez jelenti a legnagyobb megoldandó akadályt a technológia elterjedésének útján.

A jelenleg leggyakrabban alkalmazott lítium-ion akkumulátorokhoz azonban egyre nagyobb mennyiségű lítiumra van szükség, amelynek kitermelése óriási környezeti terhelést jelent, nem beszélve a költségekről.

Ennek ellenére kijelenthető, hogy az elektromos autók teljes életciklusa még ezzel együtt is zöldebb, mint a belső égésű motorral szerelt járműveké, de a bolygó viszonylag szűkös lítiumkészletei miatt is egyre nagyobb szükség van alternatív megoldásokra. Laboratóriumi körülmények között létezik már olyan akkumulátor, amelyhez a lítiumot könnyebben ki tudják nyerni más forrásokból, de Elon Musk például a mangánalapú energiatárolókban is lát fantáziát, illetve készítettek akkumulátort mesterséges gumiból is.

Minden eddiginél ígéretesebbnek tűnik azonban az amerikai MIT kutatóinak új fejlesztése, amelynek két óriási előnye is van: nincs szükség hozzá ritka alapanyagokra, emellett a töredékébe kerül egy lítiumos akkumulátornak - írja a Euronews.

A megoldást az alumínium és a kén jelenti. Előbbi a vas után a Földön megtalálható második leggyakoribb fém, amelyet kitermelni sem túl drága, a kén pedig a legolcsóbb nemfémes kémiai elem a világon, amely ráadásul a kőolaj-finomítás melléktermékeként nagy mennyiségben hozzáférhető. Az MIT kutatóinak kalkulációi szerint ez annyit tesz, hogy egy alumínium-kén akkumulátor egy lítiumos változathoz képest ötöd-hatodannyiba kerül csupán.

Az alapanyagok olcsók, az akkumulátor pedig biztonságos, mivel nem áll fenn a kigyulladás veszélye - mutatott rá Donald Sadoway professzor, a felfedezés mögött álló kutatócsoport egyik tagja.

A lítium-ion akkumulátorok egyik hátránya ugyanis, hogy gyártási hiba vagy komolyabb sérülés esetén kigyulladhat, de akár fel is robbanhat. Az alumínium-kén akkumulátorban azonban sót használnak elektrolitként, amely nem tűzveszélyes.

Az új típusú energiatároló a kutatók szerint ideális lehet elektromos autók töltőoszlopaihoz, de akár otthoni használatra is, illetve a kis-, és középvállalkozások igényeinek fedezésére is.

Az újonnan kifejlesztett akkumulátor toávbbi óriási előnye, hogy kevesebb mint egy perc alatt feltölthető teljes kapacitásra, emellett rendkívül időtálló is. Noha az már kiderült, hogy a lítium-ion akkumulátorok is jóval tovább bírják, mint arra előzetesen számítottak, a töltés gyorsaságával együtt ez már komoly versenyelőnyt jelenthet, különösen az elektromos autókban való felhasználást tekintve.

Sadoway egyébként meglehetősen otthonosan mozog az új típusú energiatárolók területén, idén ugyanis korábban megkapta a feltalálóknak járó European Inventor Award elismerést, egy folyékony fémet alkalmazó akkumulátor kifejlesztéséért, amely főleg a megújuló forrásokból származó energia hosszú távú tárolására lehet alkalmas.