MENÜ
2024. május 4.
Mónika, Flórián
Szorongott, sportolt és maszturbált Sissi királyné

Szorongott, sportolt és maszturbált Sissi királyné

24.hu

Sissi modern nő volt, akit gúzsba kötöttek az Osztrák-Magyar Monarchia merev intézményei.

Kalitkában élt, ha aranyból is voltak a rácsok. Legalábbis ezt mutatja be Marie Kreutzer most mozikba került történelmi filmje, a Fűző, amelynek főszerepéért Vicky Krieps díjat nyert a cannes-i fesztiválon. Teljesen megérdemelten, mert a Fantomszálban megismert színésznő akkor is képes sejtelmesebbé és érzékenyebbé formálni a Fűzőt, amikor a rendező finomságára nem számíthat. Kritika.
Legkésőbb IV. Henrik keserű monológja óta tudjuk, hogy a koronás fő nem pihenhet. Újabban azt is hozzátehetnénk: különösen akkor nem, ha női testben folytatódik. Mi, akik – sajnos vagy szerencsére – nem uralkodónak születtünk, lévén Shakespeare „boldog szegényei”, mostanában válogathatunk a nehéz királynői sorsokat bemutató filmek és tévésorozatok között. Egy éve megnézhettük, hogyan vergődik a tragikus sorsú Diana hercegné a brit királyi család kalitkájában, és a most bemutatott Fűző leginkább arra a nagyszerű filmre, Pablo Larraín Spencerjére emlékeztet.

Igaz, a Fűzőben bő évszázaddal korábban járunk, és bár Angliába is eljutunk egy rövid kirándulás erejéig, a történet főként Ausztriában játszódik. Mégis feltűnő, hogy a királyi családtagok élete nagyjából ugyanúgy folyt a 19. században, mint napjainkban. Erzsébet osztrák császár- és magyar királyné legalábbis ugyanazt csinálja, amit a Spencer Dianájától is elvárnak: szépen öltözködik, udvariasan mosolyog és nem szól bele a férfiak dolgába. Négy fal között viszont szorong és betegeskedik. Lázad, amennyire teheti, és ha a tartós boldogságot nem is, percnyi nyugalmat és elégedettséget azért kiharcolhat magának.

Ebből a harcból mutat be egy évet az osztrák Marie Kreutzer filmje, amely az idei cannes-i filmfesztiválon egyaránt begyűjtött lelkes kritikákat és az Un certain regard szekció színésznői díját.

Érthető a rokonszenv, mert a Fűző koncepciója tiszta, rendezése magabiztos – ez Kreutzer ötödik mozifilmje –, Vicky Krieps alakítása pedig egyszerre mutatja meg Sissi többféle arcát és őrzi meg, mindennek ellenére, fejedelmi titokzatosságát.

A luxemburgi születésű színésznőt a Fantomszálban ismerte meg a világ, amelyben magától értetődően állta meg a helyét Daniel Day-Lewis mellett. Ezzel világosan bizonyította, hogy bármilyen szereppel megbirkózik: az ő Sissije modern nő, akit gúzsba kötnek a császárnői szerep béklyói.