MENÜ
2024. február 25.
Mátyás
Négy hajóból álló vonta közeledik a Sió-torkolathoz

Négy hajóból álló vonta közeledik a Sió-torkolathoz

iho.hu/Vörös Attila

A hajóvonta szerdán délelőtt indult útnak az öreg-komáromi hajógyárból a Dunán.

Annak idején az öreg-komáromi SAM Shipbuilding and Machinery a.s nyerte el a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) 2020 novemberében indított, 15,9 millió euró értékű nyílt európai uniós közbeszerzési pályázatát. Ezt követően kezdődhetett meg a szlovákiai hajógyárban két, egyenként negyvenöt méteres komp és ugyancsak két, egyenként harmincöt méteres katamarán megépítése.

A beruházás a hajózási társaság 2030-ig tervezett teljes modernizációs folyamatának első üteme. Az új járműveket a legkorszerűbb műszaki és utaskiszolgálási eszközökkel látták el, a cél ugyanis az, hogy európai színvonalú szolgáltatást nyújtsanak az utasoknak. Ez a fejlesztés történelmi léptékű a Bahart és a balatoni hajózás életében. A kompokat nem túl fantáziadús, de kétségtelenül találó módon Szántód és Tihany, míg a katamaránokat Balaton és Tomaj névre keresztelték.

A hajókat 2022 márciusában bocsátották vízre, azóta a hajógyár kikötőjében vesztegeltek, a Balaton alacsony vízszintje ugyanis nem tette lehetővé, hogy a Sió-csatornát hajózhatóvá tegyék a zsilipek megnyitásával. Mivel a tó átlagos vízállása a múlt héten meghaladta a 120 centiméteres szabályozási szintet, ezért egyes déli parti települések védelme érdekében (bár az önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség levélben fordult az Országos Vízügyi Főigazgatósághoz, azt kérve, hogy a Balaton vízszintjének csökkentését halasszák őszre, mondván, nem tartják indokoltnak a vízeresztést, mert a nyári párolgási veszteségek miatt a tó vízszintje így is napról napra csökkenni fog, és az elmúlt évek tapasztalatai alapján a nyár közepén már jelentkeznek az alacsony vízállás miatti gondok...) június 13-án, kedden reggel nyolckor megkezdődött a vízeresztés.

A hajóvonta szerdán délelőtt indult útnak az öreg-komáromi hajógyárból a Dunán. Komárom és a Sió torkolata között 272 kilométert tesz meg, majd az új szerzemények Sió csatornán folytatják útjukat 121 kilométer hosszan. A kötelék élén a Sopron motoros géphajó, a „zuhatagi tigris” díszeleg, a vonta kormányképességéről Csepelig mellévett alakzatban a Jégtörő I. gondoskodott.

Mivel a hajókat a szállítás miatt nem rakták össze teljesen, a forgalomba állás előtt, még több hónapos szerelési munkák várhatók a Balatonra érkezésük után. Vagyis van még időnk arra, hogy akár szántódi, akár a tihanyi révnél emlékezetünkbe véssük a régi idők komp kompozícióját a Kisfaludyval, a Kossuth-tal, a Barossal és a Széchenyivel….

(Képünk illusztráció, a Bahart hajói kék-fehérek)