MENÜ
2024. március 28.
Gedeon, Johanna
Vivaro, akár négykerék-meghajtással is

Vivaro, akár négykerék-meghajtással is

vezess.hu

Továbbra is francia alapokra készül a Vivaro, de vége a Renaulttal közös munkának.

A jelek szerint jót tett az Opelnek a PSA-felvásárlás, legalábbis a haszonjárművek szintjén biztosan. A 120 éves gyártó az év negyedében közel 33 ezer haszonjárművet adott el, ami 35 százalékkal több, mint a tavalyi év hasonló időszakában. A növekedés leginkább a 2019-es Év furgonjának választott új Opel Combónak köszönhető, hiszen 68 százalékkal többet értékesítettek belőle, mint korábban. Ez azt jelenti, hogy 3o európai országot figyelembe véve az Opel európai piaci részesedése 4,7 százalékra kúszott fel.

Bár a Vivaro előző két generációja is francia alapokra, a Renault Traficra épült, a PSA-frigy után szinte borítékolható volt, hogy a harmadik generáció sem lesz német fejlesztés. Az új Opel Vivaro a 2016-ban bemutatott Citroën Jumpy, Peugeot Expert és a Toyota Proace közös alapjára, az EPM2-es platformra épül és az Opel elsősorban a frontrészt, valamint a motorkínálatot szabta magára.

Elsőre két dolog szúrhat szemet az új Vivarónál, a modell alacsonyabbnak és hosszabbnak hat, a frontrész pedig kevésbé karakteres, nem megosztó vagy ultramodern. Nincs ebben semmi érzéki csalódás, valamennyi változat 1,90-es magassággal készül, aminek járulékos előnye, hogy a mélygarázsokba is sanszosabb lehajtani vele. A Vivaro háromféle – fülkés, hatszemélyes kombi és zárt áruszállító – kivitelben rendelhető meg (az alvázas változat később érkezik). A korábbiakkal ellentétben nem kettő-, hanem már háromféle hosszúságban készül, így a jövendőbeli üzemeltetők 4,60 (S), 4,95 (M) és 5,30 (L) méteres változatok közül választhatnak.


A lámpák formája és a lökhárító struktúrája gyakorlatilag megegyezik a testvérmodellekével, ami “opelessé” teszi, az elsősorban a szélesebbre húzott hűtőmaszk, illetve az azon látható Opel-embléma és a krómcsík. A lökhárítóba egy-egy LED-csíkot is elhelyeztek, azonban ezek utólagos tuningnak tűnnek. A szakik mindent elkövettek, hogy feldobják a modellt, ezért a kilincseket még krómhatású bevonattal is ellátták. A raktér hozzáférhetősége ideális: a hátsó ajtók 180 fokban nyithatók, az akár elektronikusan működtethető oldalajtók pedig a legrövidebb változatot kivéve elég szélesek ahhoz, hogy akár oldalról is be lehessen tenni egy raklapot.

A 2019-es Opel Vivaro műszerfala gyakorlatilag teljesen megegyezik a PSA-Toyota testvérekével. Ebből kifolyólag ez a modell is alapvetően magas és széles műszerfallal rendelkezik. A középső részen 7 colos érintőképernyő kapott helyet, ami a multimédia rendszer kezelésére szolgál. Ehhez Apple és Android rendszerű telefonok egyaránt csatlakoztathatók. A kormánykerék mögött elhelyezett fedélzeti komputer kijelzője leginkább a Fordokban alkalmazott változathoz hasonlítható, ennek megfelelően ez egyszerre több értéket képes megjeleníteni menet közben.

Az ülések megerősített comb- és oldaltámaszt kaptak, ennek ellenére nem lettek komfortosabbak, sőt, túlságosan kemények és merevek. A felhasznált anyagok minősége megfelel a szegmensben uralkodó sztenderdeknek, de a kombi furgonnál a két ülés közé süppedős műanyagborítás is került. Az utastérben megfelelő számú tárolórekesz áll rendelkezésre, ezen a téren kihozták belőle a maximumot. Nemcsak az osztott kesztyűtartó, hanem a középső ülésből kihajtható asztalka, valamint az alatta található tárolórekesz is hasznosnak bizonyulhat a napi munkavégzés során.

 

A raktérkapacitásnál újdonságnak hat, hogy a jobb oldali ülés alatti részt egy kis fedél lehajtásával hozzá lehet toldani a raktérhez. Az Opel ezt a megoldást Flex-Cargónak hívja és ily módon a leghosszabb variánsnál akár 4,02 méter hosszú cső, vagy deszka is elhelyezhető a járműben. A raktér a legrövidebb verziónál 4,6 köbméter, de a fenti megoldással 5,1 köbméterre növelhető. A középső variáns 5,8, míg a leghosszabb 6,6 köbméteres raktérrel rendelkezik. Az új Vivaro elődjéhez képest több árut képes elvinni, ugyanis terhelési kapacitása 200 kilogrammal, 1400 kilogrammra nőtt. A mérnökök a modell vontatási kapacitásán is javítottak, amely így fél tonnával nagyobb, 2500 kilogramm lett.

A motorpaletta és hajtáslánckínálat egyelőre meglehetősen egyhangú, nincs a kínálatban sem hibrid, sem gázmotoros verzió. A választékban ötféle dízelmotor kapott helyet. Az 1,5 literes fix lapátozású turbóval szerelt motorból 102, illetve 120 lóerős variánsok állnak rendelkezésre, míg a változó geometriájú turbófeltöltős 2.0 literes blokkoknál 122, 150 és 177 lóerős változatok közül választhatnak a jövendőbeli megrendelők. A legerősebbet kivéve valamennyihez hatsebességes manuális váltó csatlakoztatható, míg a 170 lóerőshöz nyolcsebességes automata váltó jár. Az erőforrások szervizintervalluma 50 ezer kilométerre nőtt, ami csökkentheti az üzemeltetési költségeket. Az Euro 6d károsanyag-kibocsátási normák teljesítéséhez szükséges AdBlue-tartályok 22,5 literesek, ami nagyjából 15 ezer kilométerre lehet elegendő.

Bár a magyar árlista még nem ismert, az Opel Vivaro belépőmodellje, a legrövidebb, legkisebb teljesítményű motorral szerelt változat bruttó 25 ezer euróról, vagyis átszámítva 8 millió forintról indul. Ez az azonos bruttó árból és a német 19 százalékos áfából kiindulva nagyjából nettó 6,8 millió forintos hazai árat feltételez. A kombi változat listaára ÁFÁ-val 26 250 eurónál (8,4 millió forint), a fülkés pedig bruttó 27 500 eurónál (8,8 millió) kezdődik. Ha ez az árszínvonal a hazánkban forgalmazott Opel Vivarókra is érvényes lesz, akkor abszolút versenyképes modellnek mondható, hiszen egy slágermodellnek számító Ford Transit Custom bruttó 8,3 millió forintról, míg egy VW Transporter 8,1 millióról indul.

Az új Opel Vivaro teljes mértékben szakítás az előző generációval. A háromféle hossznak, a Flex-Cargo megoldásnak és az erős dízelmotoroknak, valamint a később megjelenő 4×4-es hajtásnak köszönhetően legalább olyan vonzó lehet az üzemeltetőknek, mint a vele párhuzamosan forgalmazott testvérmodellek. Az Opel ráadásul szeretné bővíteni értékesítési hálózatát, ezért nem kizárt, hogy nem csak a német, vagy a brit piacon, hanem akár a közép-európai országokban is nagyobb sikert tud majd elérni a Vivaróval. Márciustól rendelhető a 2019-es Opel Vivaro, az első példányok őszre lesznek a kereskedésekben, a gyártó ígérete szerint.