Tam_Bau
MENÜ
2020. június 3.
Klotild
Vezeték nélkül is működik a troli

Vezeték nélkül is működik a troli

vezess.hu

Nem akármilyen díjat söpört be ez a csuklós busz.

Kitüntetett figyelmet kapott ez az önjáró trolibusz, mely speciális töltési technológiát használ, így felső vezeték nélkül is képes közlekedni.

Az Iveco Crealis 18 méteres, elektromos csuklós busza nyerte meg a 2019-es Év Fenntartható Busza díjat a városi autóbusz kategóriájában. A hannoveri IAA-n kiállott busz innovatív hajtásláncával vívta ki a zsűri elismerésért. A jármű különlegessége, hogy átmenetet képez a trolibusz és az elektromos busz között.

Mindez annak köszönhető, hogy “mozgás közbeni töltést” (In-Motion-Charging, IMC) használ akkumulátorainak feltöltésére, így azokon a szakaszokon, ahol van felső vezeték, nem kell a saját energiatároló egységeit használni az 250 kW-os aszinkron elektromotor működtetéséhez. A Crealis így az autóbuszvonalak 25-40 százalékát is meg tudja tenni anélkül, hogy áramszedői kapcsolódnának felső vezetékhez.

Az elgondolás nem új, Budapestnek is vannak olyan lengyel trolijai, amiket egyszerűen csak “önjáróknak” hívunk, mert legfeljebb 4 kilométert meg tudnak tenni a felső vezeték nélkül is. A Crealisban viszont nagyobb teljesítményű akkumulátorcsomag van, ami így lehetővé teszi, hogy kvázi elektromos buszként is tudjon utasokat szállítani. Ezzel a megoldással a már meglévő trolivonalak hosszabbíthatók meg, melynek eredményeképpen jócskán csökkenhet a dízelbuszok felségterülete egy-egy kerületen belül. Persze, csak olyan városvezetés esetén, amely valóban tenni akar a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében.

A jármű 18,39 méter hosszú, 3,55 méter magas és 2,5 méter széles a gyári adatok szerint.

Az Iveco Crealist a zárt pályás buszvonalakon (BRT) történő közlekedésre tervezték (de ettől még azon kívül is használható), ahol még hatékonyabb üzemeltetés valósítható meg. A buszsofőr ugyanis a forgalomtól elzárt vonalakon gazdaságos vezetést valósíthat meg a hosszabb kigurulásokkal és az átgondolt fékezési stratégiákkal. A rekuperációnak, vagyis a fékezési energia visszatáplálásnak köszönhetően valamelyeset az akkumulátorok is töltődnek, ami összességében a hatótávnak is jót tehet.

Érdekesség, hogy az Iveco Crealis korábban dízelmotorokkal kezdte meg a pályafutását, majd jött a CNG-motor, végül teljesen nullemisszióra váltott. Az IMC-technológia és a hajtáslánc ugyanakkor már nem az olasz gyártótól, hanem a cseh Škoda Electrictől ered, mely több mint 15 ezer trolibuszhoz szállított eddig elektromos komponenseket.