Tam_Bau
MENÜ
2021. január 16.
Gusztáv
Új Subaru csúcsmodell a Detroiti Autószalonon

Új Subaru csúcsmodell a Detroiti Autószalonon

autopult.hu

341 lóerős csúcsmodellel élesedik a Subaru WRX STI.

Noha a Subaru WRX STI már önmagában is potens és izgalmas jószág, a gyártó mégis úgy gondolta, hogy érdemes még feljebb emelni a lécet. A Detroiti Autószalonon a még jobban kiélezett STI S209 személyében Amerikába is beköszön a márka S-szériája, derék 341 lóerős csúcsteljesítménnyel és egészen finom körítéssel. Lássuk, mit alkottak a szakemberek a Fiastyúk csillagjegy alatt!

Az első tengerentúli S-szériás Subaru persze technikailag nem egy ízig-vérig Subaru, hiszen az alapos munka java leginkább a japán márkához közeli teljesítményorientált divízió, az STI számlájára írható - olyannyira, hogy ők is jegyzik majd a modellt. A STI S209 néven érkező tuningcsomag egyelőre az Egyesült Államok kiváltsága lesz, méghozzá mintegy 200 darabos limitált szériával, ennek megfelelően résen kell lennie annak, aki szeretne egy darabot megkaparintani az ínyencfalatok közül.

Az STI tényleg alapos munkát végzett, aminek első és talán legfontosabb eleme a lóerők duzzasztása volt: a Subaru-specialista a 2,5 literes boxer négyhengeres gyári turbóját egy nagyobb kompresszort és turbinát tartalmazó HKS egységre cserélte, ami a gyári 16.2 psi helyett 18 psi (1,25 bar) töltőnyomást képes előállítani. A motorban kovácsolt dugattyúk és hajtórudak várják az igazán tisztességes igénybevételt, amik nem csupán erősebbek az alapverzióhoz képest, hanem könnyebbek is. Áttervezték a turbócsövezést is, a kormányról vezérelve pedig egy gomb segítségével vízpermettel hűthető az intercooler.

Mindez persze nem a teljes lista, hiszen nagynyomású benzinszivattyút és nagyobb injektorokat is kapott az S209 a combosabb teljesítmény érdekében - mindez a nálunk megszokottól kis mértékben eltérő amerikai teljesítménymérés szerint 341 lóerőre elég. Persze a kipufogórendszer sem maradhatott érintetlenül, ráadásul nem csupán a jobb hang volt a cél, hanem a 17%-kal kisebb rezgés és a kisebb tömeg is az átdolgozott rendszer mellett szól. A boxermotorból a nyomaték hatfokozatú kézi váltón keresztül érkezik a Subaru méltán híres állandó összkerékhajtási rendszeréhez, ami ugyancsak finomhangolást kapott.

Az S209 persze nem csupán a nagyobb teljesítménye miatt vérmesebb, hanem a külleme is mutatja a benne rejlő potenciált: a sárvédők bővítésével az egész autó 43,2 miliméterrel szélesebb lett a WRX STI-hez képest, ami 15,2 mm-rel nagyobb első és hátsó nyomtávot tett lehetővé a stabilitásra fókuszálva. Az atombiztos tapadásban mindemellett a 19 hüvelyk átmérőjű kovácsolt BBS keréktárcsákra húzott 265/35 Dunlop GT600A abroncsok is gondoskodnak. A gumi különlegessége, hogy ezt a keveréket kifejezetten az S209-hez fejlesztette ki a Dunlop - a gumigyártó elmondása szerint 1.0 G feletti laterális gyorsulás is elérhető a különleges keveréknek hála.

És még itt sem ér véget a lista. Az STI keményebb rugókat, 20 mm-es hátsó kanyarstabilizátort és Bilstein gátlókat is leemelt a polcról a tökéletes kanyartempó érdekében, mi több, elöl toronymerevítő hátul pedig alsó kiegészítő merevítő is szerepel a csomagban, a megfelelő lassulásról pedig a Brembo által szállított fékrendszer gondoskodik. Elöl hatdugattyús, hátul kétdugattyús nyergek várják, hogy izzásig szoríthassák a perforált tárcsákat. Az utastérben inkább kisebb finomságok jelzik, hogy nem hagyományos WRX STI-vel van dolgunk: alul lecsapott sportkormány, egyedi kárpitozás és ezüsttel hímzett Recaro sportülések gondoskodnak a hamisítatlan versenyautós hangulatról.

Az S209 2019 végén kerül forgalomba az USA-ban, az árat és a pontos specifikációt azonban még nem ismertette a gyártó, mint ahogy a modell vagy más új változat európai forgalmazásával kapcsolatban sem nyilatkozott.