Tam_Bau
MENÜ
2021. március 4.
Kázmér
Túlsúlyos utasok egy kisautóban

Túlsúlyos utasok egy kisautóban

vezess.hu

A túlsúlyos személyautók, utánfutók, lakókocsik és egyebek üzemben tartói is fizetnek majd.

Az utak védelmén felül azért is jó lehet a túlterhelt járművek kiszűrése, mert ezek könnyebben válhatnak instabillá, erőteljes fékezésnél akár irányíthatatlanná. Ez balesetveszélyes, minden szabálykövető autós érdekében áll az esetek minimalizálása, a túlsúly miatt veszélyes közlekedők kizárása a forgalomból.

A tengelysúlymérés a fuvarozók számára régóta ismert. Ami új lesz a szűk két hét múlva startoló TSM-ben, hogy „bármilyen túlterhelt járművel közlekedve bírság kiszabására kell számítani” – írta korábban az NFM. Ez elég egyértelmű megfogalmazás a minisztériumtól, azaz a túlsúlyos személyautók, utánfutók, lakókocsik és egyebek üzemben tartói is fizetnek majd.
Összesen 89 mérőhelyet alakított (jelenleg is alakít) ki a kormányzat az ország számos útján. Ebből 74-et az útdíj-ellenőrzési (UD) rendszerhez tartozó állomások tartószerkezetét használva építettek ki, 13 helyszínen új tartókat állítottak fel, kettő pedig már működő VJT-portálra (változtatható jelzésképű tábla) került. Ezek kamerák, amelyek alá mind a 89 helyen úgynevezett WIM (Weigh In Motion) szenzorokat építettek az útburkolatba, amelyek képesek a mozgó járművek tengelyterhelését és össztömegét meghatározni.
A szenzorok mérnek, a kamerák fényképet készítenek, majd a rendszámfelismerő beazonosítja az ellenőrzött jármű kategóriáját, tengelyszámát, minden lényeges adatát (megengedett össztömeg), még a sebességét is. Pár másodperc alatt kiderül, hogy ki közlekedik szabálytalanul. Őt az eredeti elképzelés szerint vagy megállítják pár száz méterrel arrébb mobil egységek, vagy nem állítja meg senki, ilyenkor a rendszer „az üzembentartó részére küldi ki a bírsághatározatot az objektív felelősség elvének alkalmazásával”.
Évekkel ezelőtt vette egy férfi Bürstner márkájú lakókocsiját használtan, és boldogan használta is rendszeresen, mígnem a TSM felébresztette a kíváncsiságát: valóban annyi a súlya, mint amennyi a forgalmiban szerepel? Elmondása szerint miután megvette egy kempingtől – ahol éveket állt forgalomból kivonva –, az okmányirodában találomra írtak be súlyadatot a forgalmijába, mert nem volt semmilyen hiteles leírásuk a lakókocsiról.
Hivatalos önsúlyként 750 kiló szerepel a papírjában, megengedett össztömegként 820 kiló, miközben a mérleg szerint a valódi súlya 910 kiló, üresen is túlterhelt. Rögtön hozzáteszi, lakókocsis berkekben sokan aggódnak, mert az ő problémája egyáltalán nem egyedi.
De kérdéses a tréleresek sorsa is, sőt, ennél egyszerűbb esetek kifutása sem világos. Egyszerű példa: mi lesz, ha egy átlagos kisautóban öt túlsúlyos felnőtt utazik, és a súlyukkal a jármű össztömege már meghaladja a megengedettet?