MENÜ
2019. március 26.
Emánuel
Szemünk szárazsága fontos jelzés

Szemünk szárazsága fontos jelzés

hvg.hu

Könnyen lehet, hogy mégsem külső okokban kell keresnünk a hibát.

Sokszor azt tapasztalja, hogy homályosan lát vezetés vagy olvasás közben? Gyakran jár fájdalmas, égő érzéssel a laptopozás? Szeles időben könnyezik a szeme, amikor viszont tényleg elejtene pár könnycseppet, egyszerűen nem történik semmi, mintha elzárták volna a könnycsatornáját? Ezek a sokszor zavaró momentumok negatívan befolyásolhatják mindennapjainkat, nem beszélve az egészségünkről.

A szárazszem-szindróma további gyakori tünetei közé tartozik a szemvörösség vagy a tartós idegentestérzés. Az is gyakran előfordulhat, hogy ébredés után egyszerűen fájdalmas kinyitni a szemünket. Ha pedig ezek közül a tünetek közül néhány hosszabb ideig fennáll, és nem figyelünk oda, jóval inkább ki vagyunk téve egyéb veszélyeknek is.

Alapvetően a menopauza egyik tünete lehet a szindróma, de előfordulhat más betegség, illetve külső környezeti tényező hatására is. A könnyfilm, vagyis a szemgolyó felszínén lévő réteg, amely a kötőhártyát és a szaruhártyát védi, elvékonyodhat, illetve sérülhet például cukorbetegség, magas vérnyomás vagy allergia hatására. De a gyógyszerek és a különböző kozmetikumok, sőt, akár a klíma vagy a dohányzás negatív következménye is lehet a szárazszem.

A könnyfilm amellett, hogy folyamatosan nedvesen tartja a szaru- és kötőhártyát, tisztítja is a szemet. Így ennek gyengülése, sérülése következtében már nem áll fenn az a természetes védelem, amit egészségesen nyújt, ezért lehet a kellemetlen tünetek mellett nagyobb esélyünk a fertőzésekre is.
Mivel a változókorba lépő nők javarésze még dolgozik, az irodai munkavállalók kiszolgáltatottabb helyzetben vannak. Akár az okoseszközök, illetve a laptop, akár a klíma vagy a ventilátor a kiváltói, illetve fokozói a szárazszem-szindrómának, ha megfogadunk néhányat az alábbi praktikákból, mérsékelhetjük a kellemetlenségeket.
Először is a fokozott figyelem miatt gyakran előfordulhat, hogy szinte pislogás nélkül bámuljuk a képernyőt. Érdemes figyelni rá, hogy ilyet ne nagyon kövessünk el, és hagyjuk „lazítani” szemünket egy-egy pislogással! Ezen kívül léteznek különböző szemtorna gyakorlatok, amelyeket szintén érdemes lehet kipróbálni.
Szakértők állítják, hogy este elalvás előtt már nem javasolt a telefonunkon böngészni, ha erről mégsem mondanánk le szívesen, legalább éjszakai fényt állítsunk be készülékünkön, amivel kiszűrhetjük a kijelző kék fényeit, ezzel kímélve szemünket. A televízió esetében pedig nem mindegy, hogy milyen távolságból nézzük azt (a képátló 1,2-szeresénél nem érdemes közelebb ülni), és persze a fényerő beállításait itt is érdemes jól átgondolni és finomítani!
A klíma, a ventilátor, vagyis a száraz levegő is káros hatással lehet érzékeny szemünkre.
Ha kontaktlencsét hordunk, akkor is váltsunk időnként szemüvegre, ha teljesen lemondani nem is akarunk róla.
Könnyen lehet, hogy mégsem külső okokban kell keresnünk a hibát, hiszen lehet, hogy az általunk szedett gyógyszerek befolyásolják könnytermelésünket. Konzultáljunk orvosunkkal, és szűrjük ki azokat a készítményeket, amelyek csökkenthetik a könnytermelést.