MENÜ
2021. árpilis 21.
Konrád
Rubik Ernő autót is tervezett

Rubik Ernő autót is tervezett

hvg.hu

Íme 1956 autói. Ismeri például a Balatont? És tudta, hogy ekkor startolt el a 311-es Wartburg?

Az 1956-os forradalom és szabadságharc során használt autók bemutatását követően most néhány olyan négykerekűt veszünk górcső alá, melyek ebben az évben tűntek fel a színen.

Ilyen például a nemes egyszerűséggel Balaton névre keresztelt mikroautó, melynek első példányait 1956 elején készítette el a Székesfehérvári Motorjavító Vállalat. A Zappel József repülőgépmérnök vezetésével készített apróság alumínium karosszériával rendelkezett, meghajtásáról pedig a Pannonia 250-es motorkerékpárból átvett 8 lóerős erőfrorrás gondoskodott. Az elhúzható, illetve teljesen le is vehető tetejű kétszemélyes autó felfüggesztését Rubik Ernő fejlesztette ki, a sorozatgyártásból azonban végül nem lett semmi, ugyanis a modell nem volt versenyképes a külföldi riválisaival.


Ennél mindenképpen komolyabb karriert futott be az 1956 és 1965 között közel 290 ezer példányban gyártott gömbölyded Wartburg 311, melyet az NDK-beli VEB Automobilwerk Eisenach készített. Az 1966 és 1991 között gyártott, dobozformájú Wartburg 353 elődmodellje a kezdeti években egy 901 köbcentiméteres kétütemű erőforrást kapott, amit aztán később egy 992 köbcentiméteres egységre cseréltek. A 960 kilogramm tömegű kelet-német népautó váltója eleinte három-, majd pedig négysebességes volt.


1956-ban debütált a 603-as Tatra: az egyedi orrkiképzésű cseh luxusautóhoz akkoriban csak pártfunkcionáriusok és gyárvezetők juthattak hozzá. Az első szériás 603-asok 1962-ig készültek és hátsó szekciójukban egy 2,5 literes léghűtéses V8-as erőforrás rejtőzött. Az 5 méternél is hosszabb négyajtós szedán későbbi változatai egészen 1975-ben gyártásban maradtak.

Ugyancsak 1956-ban mutatkozott be a Mercedes-Benz W105, melyből az ezt követő néhány évben mintegy 28 ezer példány készült Stuttgartban. A luxuskategóriás nyugati járgányban egy hathengeres frontmotor kapott helyet, mely a maga 2,2 literes lökettérfogatából 86 lóerős teljesítményt és 157 Nm-es nyomatékot tudott előállítani. A hathengeres soros benzinmotor 100 kilométerenként átlagosan 11,2 litert fogyasztott, a végsebesség pedig 148 km/h magasságában alakult.


1956-tól egészen 1970-ig gyártották a sokak által mind a mai napig az egyik legszebb skandináv autónak talált Amazont. A kétajtós kupé, négyajtós szedán és ötajtós kombi változatban készült svéd négykerekű 1,6 literes, 1,8 literes és 2 literes benzinmotoros változatokban készült. 1959-ben a Volvo volt az első autógyártó, mely alapfelszereltségként kínálta az első biztonsági öveket, mely hatékonyan növelte az Amazonban utazók biztonságát. A típusból közel 670 ezer példány készült.