Tam_Bau
MENÜ
2019. március 26.
Emánuel
„Nem leszünk a német dízelek temetője

„Nem leszünk a német dízelek temetője"

napi.hu

Olcsón behozott dízelautók: szigorításra készül a magyar kormány.

Új autók esetében 37,5, könnyű haszongépjárműveknél 31 százalékkal kell leszorítani az átlagos szén-dioxid-kibocsátást 2030-ra a 2021-es szinthez képest - állapodtak meg az EU társjogalkotó intézményei. Magyarország nem támogatta az új személygépjárműveknél a 37,5 százalékos csökkentést - tudta meg az InfoRádió Palkovics László innovációs és technológiai minisztertől.

Fontos lépés a közlekedési szektor modernizálása ahhoz, hogy az EU 2050-re karbonsemleges lehessen - hangsúlyozta az Európai Bizottság beszámolója a még hivatalos jóváhagyásra váró egyezményről. Az unió célja ugyanis, hogy a párizsi keretegyezményben vállaltak szerint 2030-ra 40 százalékkal csökkenjen az EU-ban a szén-dioxid-kibocsátás. Ennek lenne következő lépése az évszázad közepére elérendő karbonsemlegesség - olvasható a rádió portálján.

A végcél az lenne, hogy Európában gyártsák a legjobb, legtisztább, legzöldebb járműveket, használják a legzöldebb infrastruktúrát és hogy csökkenjen a légszennyezettség. Az előírások ugyanakkor szigorúbbak lettek, mint amire az autóipar számított, és ténylegesen csak akkor lehet teljesíthető, ha nagy tömegben kerülnek az utakra zéró károsanyag-kibocsátású járművek - például e-autók.

A gyárak tehát nagymértékű átállásra kényszerülnek, ami sok munkahely elvesztésével járhat majd. "Az Európai Unió most dolgozik azon, hogy hogyan határozza meg az autók kibocsátásának 2020 és 2030 közötti határértékeit. Ezek meghatározásával Magyarország nem értett egyet, hogy 2030-ra 30 százaléknál nagyobb csökkenést írjunk elő" - közölte az InfoRádióval Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, aki szerint a legnagyobb kérdés, hogy hogyan tudják a magyar ipart felkészíteni a cél elérésére, de ugyanígy meg kell oldani az e-autók tömeges megjelenésének jogi hátterét is.

"Ezt teljes mértékben rábíznánk a szakmára, mások mellett az autógyártókra és a járműalkatrész-gyártókra" - ígérte Palkovics miniszter, aki azt is tisztázta, nem akarja, hogy Magyarország a rossz környezetvédelmi besorolású német autók "temetője" legyen, ehhez szintén készül a jogi szabályozás. Európában évente 400 ezren halnak meg a légszennyezés okozta megbetegedésben.