MENÜ
2021. árpilis 17.
Rudolf
„Nem könnyű annak, ha ismeretlen ismerősként kezelnek

„Nem könnyű annak, ha ismeretlen ismerősként kezelnek"

fidelio.hu

Szinetár Dóra pályája három évtizede alatt prózai előadások és operettek mellett mintegy harminc musicalben játszott.

Szinetár Miklós és Hámori Ildikó lányaként gyakorlatilag újszülöttkora, musicalszínésznőként és énekesnőként a kamaszévei óta az élete olyan nyitott könyv, amelynek szakmáról szóló lapjait – a magánéletiekkel ellentétben – jóval kevesebben olvassák. Pedig ott is lenne mit böngészni, nem csupán a bulvár- és női magazinokban. A helyzetet a Jászai Mari-díjas Szinetár Dóra már 1987-es első színpadi fellépésekor éretten kezelte, azóta pedig folyamatosan eleganciával, önreflexióval és humorral viszonyul hozzá.

Ezek a tulajdonságok a színpadon is jellemzik, elég csak ideidéznünk az Én és a kisöcsém Kelemen Katójáról írt kritikát a Revizor Online-ra: „Fiúsra nyírt hajával, színpadi lényének felvállalt karcosságával, kifogástalan énekhangjával és imponáló elkötelezettségével ugrott bele a fokozott színészi önreflexivitást igénylő főszerepbe, s dicséretére legyen mondva, hogy a szerep kevésbé karakteres, álmatagon lányos felét is majdnem oly sikeresen oldotta meg, mint a jutalomjáték szintjén felmutatott kamasz srácot.”
Legutóbbi lemeze 2016 novemberében jelent meg, címe: Újratervezés, alcíme: 30 év musicalemlékei. Miklós Tibor ismertette meg a műfajjal, ő segített neki elhinni, hogy alkalmas a zenés színházra. Pályája három évtizede alatt prózai előadások és operettek mellett mintegy harminc musicalben játszott, és lett az otthonról hozott és a legújabb kori magyar musicaljátszás megkerülhetetlen műhelyében, a Budapesti Operettszínházban tanult színházszemlélet, valamint
nem csupán énektudásának, hanem alakításai színészi minőségének köszönhetően a műfaj referenciának számító előadója itthon.



West Side Story, Oliver! és Funny Girl, Ének az esőben és Koldusopera, Valahol Európában, Cigánykerék és Rebecca – csak néhány az albumon hallható tizennégy dal forrásából. És van közöttük naivadal is... A CD címadása egyrészt konkrét, hiszen jelenti a dalok újragondolását, újrahangszerelését, másrészt viszont átvitt értelemben is használható. Ahogyan márciusi lemezbemutató koncertje után közösségi oldalán enigmatikusan fogalmazott: „21 dal, két felvonás, az elmúlt 30, színpadon töltött évem legfontosabb dalai. Nagyon szerettem. Nagyon jól esett. Csinálni is, és érezni, hogy a nézőtéren ülők is szeretik. Azóta folyamatosan kapom a szebbnél szebb mondatokat barátoktól és idegenektől. Ez is nagyon jól esik! Köszönöm!!! Hogy megtörtént, hogy ott voltatok, hogy szerettétek!
Valamit lezártam. Vagy elkezdtem?!?! Meglátjuk!!!
Megannyi naivát játszott Júliától Belle-ig, de ahogy egy interjúban mondta: „A naiva szerepek megformálásában nem nagyon van se élvezet, se izgalom. A naiva a szükséges idegenvezető. Ha nem elég jó, nagyon rossz nézni, ha remek, akkor nem zavar. Maximum szép lehet, de ez meg engem sosem érdekelt.” (szinhaz.org, 2017) Ez az a mentalitás, amelynek segítségével mégis képes volt háromdimenzióssá formálni a karaktereket. A nézők számára valószínűleg meglepetést okozott, a színésznő számára pedig jóval izgalmasabb feladatnak bizonyult még az Operettben Bertolt Brecht és Kurt Weill Polly Peachumje, a színházból való távozás után a Cigánykerék Juditja, a Chicago Roxie-ja, a Shrek Fionája, majd az Operettbe való visszatérés után a már említett Eisemann-operett főszerepe, továbbá az olyan karakteres epizódalakítások, mint a Lady Budapest-beli Éva vagy az Ének az esőben Linája.

Szinetár Dóra jelenleg harmadik gyermekével van otthon, így a színpadtól egy időre ismét visszavonult, de azt elárulta, legalább kétlemeznyi ötlet vár arra, hogy megvalósítsa. Vágyait a szinhaz.org-nak egyszerűen foglalta össze:
Mindent megteszek, hogy boldoggá tegyem a körülöttem élőket, és hogy az álmaim megvalósuljanak, miközben próbálok senkit sem bántani, még azt sem, aki engem bánt. Nem könnyű, de jó úton vagyok. Azt hiszem.”